Złóż wniosek o określenie długu celnego z tytułu naruszeń i uregulowanie sytuacji prawnej towaru

Dzięki usłudze złożysz wniosek o określenie należności przywozowych z tytułu naruszeń i uregulowanie sytuacji prawnej towaru.

Usługa jest skierowana do podmiotów/osób, które zgłosiły towar do procedury celnej
i są zobowiązane do wypełnienia obowiązków wynikających z tej procedury oraz podmiotów/osób, które posiadają towary o nieuregulowanej sytuacji celnej.

Z usługi możesz skorzystać elektronicznie za pomocą formularza lub tradycyjnie w formie papierowej.

Załóż konto

Zaloguj się

KROK 1

Wypełnij formularz wniosku

KROK 2

Podpisz wniosek

KROK 3

Wyślij wniosek

KROK 4

Sprawdzaj stan sprawy

KROK 5

Odbierz decyzję korzystną lub decyzję odmowną

Przed wypełnieniem formularza przygotuj:

  • podstawowe dane podmiotu (EORI),
  • dokumenty, które chcesz dołączyć – szczegóły znajdziesz w KROKU 1 pkt 3,
  • upoważnienie oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej od złożonego upoważnienia – jeśli reprezentujesz podmiot, który składa wniosek.

Sprawdź, jak dostarczyć oryginał upoważnienia wraz z opłatą skarbową w sekcji Co powinieneś wiedzieć.

Pamiętaj – musisz podpisać wniosek w sposób określony w KROKU 2.

Przygotuj dane do złożenia podpisu elektronicznego.

KROK WSTĘPNY

  1.  Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.

Pamiętaj – wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.

Podczas rejestracji pomiń „CEL REJESTRACJI”.

Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.

  1. Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj firmę – uzyskaj numer EORI.

Uwaga! Firma musi być zarejestrowana w obszarze cła i posiadać numer EORI.

Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.

Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień lub usuń dane firmy.

KROK 0

 Zaloguj się na PUESC.

KROK 1

Wypełnij formularz wniosku

  1. Wybierz na PUESC formularz WDCNP01 Należności przywozowe (naruszenia i uregulowanie sytuacji) [SZPROT].
  2. Wypełnij wszystkie wymagane pola wybranego formularza. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do pól – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.

Jako organ właściwy dla wniosku wybierz naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego dla miejsca siedziby podmiotu lub przechowywania towaru.  

Uwaga! Pola obowiązkowe są oznaczone czerwoną gwiazdką.

Pamiętaj! We wniosku możesz wskazać dane osoby do kontaktu (e-mail, telefon). Pracownik organu prowadzącego sprawę będzie mógł wykorzystać je do bieżących kontaktów w toku sprawy.

  1. Dołącz załączniki, które chcesz przesłać razem z formularzem:
  • skany dokumentów, które potwierdzą twoje żądanie (np. dokumenty handlowe, przewozowe, specyfikacje towarowe, pozwolenia, oświadczenia, itp.),
  • skany dokumentów, które były załączone do zgłoszenia celnego o objecie towarów procedurą (np. faktury, specyfikacje towarowe, oświadczenia o kosztach transportu),
  • skany dokumentów związanych z objęciem towarów procedurą (komunikaty zgłoszeń celnych, wpisy do rejestrów procedury uproszczonej, ewidencje towarów objętych procedurą specjalną),
  • skany dokumentów opisujące towary i pozwalające na ich klasyfikację oraz ustalenie wartości celnej - jeżeli towary nie były objęte wcześniej procedurą celną (np. faktury, specyfikacje, płatności za towar, opis techniczny, zdjęcia towaru, dokumenty potwierdzające spełnienie wszelkich wymogów potrzebnych do dopuszczenia towarów do obrotu na obszarze celnym Unii),
  • skany wyjaśnień odnośnie okoliczności naruszenia warunków procedury lub naruszenia przepisów dotyczących wprowadzenia towarów na obszar celny Unii Europejskiej. 

 

Uwaga! Załączniki, które składasz razem z wnioskiem, muszą być w formie skanów w formacie PDF. Łączna wielkość załączników nie może przekroczyć 10 MB.

  1. Wybierz „Wygeneruj dokument”, a następnie przejdź do zakładki

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.

KROK 2

Podpisz wniosek

Możesz to zrobić na 3 sposoby:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  2. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
  3. podpisem zaufanym (profil zaufany).

 

KROK 3

Wyślij wniosek

  1. Przejdź do zakładki

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

zaznacz i wyślij wniosek.

  1. Sprawdź, czy otrzymałeś UPO.

Przejdź do zakładki

Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty

i sprawdź, czy otrzymałeś UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru).

UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.

Twój wniosek trafi do weryfikacji.

 

KROK 4

Sprawdzaj stan sprawy

Decyzja powinna zostać wydana w ciągu 120 dni od otrzymania twojego wniosku z możliwością przedłużenia tego terminu. W tym czasie naczelnik urzędu celno-skarbowego, do którego złożyłeś wniosek, sprawdzi, czy można wydać tobie decyzję zgodną z twoim wnioskiem. W trakcie postępowania możesz otrzymać informacje związane z twoim wnioskiem:

  • Jeśli twój wniosek nie był kompletny, otrzymasz wezwanie o uzupełnienie. Znajdziesz je w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Wezwanie”. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia), będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu - zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.

Prześlij brakujące dokumenty lub wyjaśnienia zgodnie z treścią wezwania – skorzystaj z formularza DDS0001 Dokument do sprawy [SEAP].

  • Jeśli organ celny przedłuży termin rozpatrzenia twojego wniosku, otrzymasz informację o nowym terminie załatwienia sprawy. Organ celny wyjaśni ci przyczynę przedłużenia. Informację znajdziesz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Informacja”. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia), będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu - zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.
  • Jeżeli nie spełniasz warunków do wydania decyzji zgodnej z twoim wnioskiem, naczelnik urzędu celno-skarbowego wyda decyzję odmowną. W takim przypadku otrzymasz informację o prawie do wypowiedzenia się. Informację znajdziesz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Informacja”. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia), będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu - zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.

W ciągu 30 dni możesz zapoznać się z dokumentami zebranymi w sprawie i przedstawić organowi swoje stanowisko. Swoje stanowisko możesz przesłać, korzystając z formularza DDS0001 Dokument do sprawy [SEAP].

Pamiętaj! Przedstawienie swojego stanowiska to twoje prawo, a nie obowiązek.

Uwaga! Informację o przesłanych dokumentach otrzymasz pocztą elektroniczną na adres podany podczas rejestracji swojego konta. Korespondencję możesz otrzymać także na e-mail i adres osoby do kontaktu, którą wskażesz we wniosku.

KROK 5

Odbierz decyzję zgadną z twoim wnioskiem lub decyzję odmowną

Jeśli spełniasz warunki, naczelnik urzędu celno-skarbowego wyda decyzję zgodną z twoim wnioskiem. W przeciwnym przypadku naczelnik odrzuci twój wniosek i wyda decyzję odmowną.

Aby sprawdzić, czy otrzymałeś decyzję:

  1. Zaloguj się na swoje konto.
  2. Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
  3. Odszukaj dokument o nazwie: Decyzja w sprawie określenia kwoty należności przywozowych z tytułu naruszeń i uregulowania sytuacji prawnej towaru lub Decyzja odmowna. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia), będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu - zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.

Po otrzymaniu decyzji określającej kwotę zapłać należności w niej określone - w terminie 10 dni od dnia jej otrzymania – kwota i sposób zapłaty będzie opisany w decyzji.

Jeśli nie jesteś zadowolony z wydanej decyzji, możesz się od niej odwołać. Możesz to zrobić za pomocą formularza WDWCO001 Odwołanie od decyzji [SZPROT].

UWAGA! Odwołanie możesz złożyć w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Jak dostarczyć oryginał upoważnienia?

  1. Jeśli jesteś upoważniony do złożenia wniosku, musisz dołączyć do wniosku upoważnienie, z którego wynika zakres twoich uprawnień oraz skan potwierdzenia uiszczenia opłaty skarbowej. Nie dotyczy to osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu z mocy prawa, np. właściciela, prokurenta samoistnego, prezesa zarządu czy członka zarządu uprawnionego do samodzielnej reprezentacji w Krajowym Rejestrze Sądowym.
  2. Oryginał pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej przekaż do organu właściwego do rozpatrzenia wniosku. Możesz to zrobić na dwa sposoby:
  • dołącz do wniosku upoważnienie elektroniczne, tj. podpisane elektronicznie przez mocodawcę lub uwierzytelnione elektronicznie przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego, notariusza lub przez osobę uprawnioną przez przedsiębiorcę posiadającego status AEO lub posiadającego pozwolenie na uproszczenia celne, albo
  • prześlij dokumenty pocztą tradycyjną na adres organu właściwego do rozpatrzenia wniosku.
  1. Jeżeli jesteś zarejestrowanym przedstawicielem celnym podmiotu i złożyłeś już upoważnienie, z którego wynika zakres twoich uprawnień, nie musisz składać odrębnego upoważnienia. Wystarczy, że się powołasz na tą okoliczność.

W jakich przypadkach możesz wystąpić z wnioskiem o określenie należności przywozowych z tytułu naruszeń i uregulowanie sytuacji prawnej towaru?

  1. Jeżeli w wyniku objęcia towaru procedurą specjalną kwota długu celnego nie wymaga zapłaty w chwili złożenia zgłoszenia celnego (jest zawieszona lub zastosowano preferencyjną stawkę celną z uwagi na procedurę), to naruszenie warunków tej procedury powoduje, że kwota ta staje się wymagalna.
  2. Decyzję w sprawie określenia długu celnego w przypadku naruszeń warunków procedury celnej podejmuje organ, wskazany, jako urząd kontrolny w pozwoleniu na korzystanie z procedury lub organ, który objął towar procedurą celną (jeżeli objęcie procedurą nie wymaga uzyskania pozwolenia).
  3. Jeżeli nabyłeś lub otrzymałeś towar pochodzący spoza Unii Europejskiej i masz wątpliwości, czy został zgłoszony do procedury celnej, powinieneś wystąpić do organu z wnioskiem o uregulowanie jego sytuacji.
  4. Decyzję w sprawie uregulowania sytuacji celnej towaru podejmuje organ właściwy dla siedziby/miejsca zamieszkania osoby, która posiada towar o nieuregulowanej sytuacji ewentualnie organ, we właściwości którego nastąpiło zdarzenie powodujące powstanie długu celnego.
  5. Jeżeli organ, do którego skierowałeś wniosek, ustali, że nie jest właściwy do jego rozpatrzenia, przekaże go właściwemu organowi.
  6. Określenie kwoty długu celnego powoduje, że od tej kwoty należne będą odsetki za zwłokę liczone od dnia powstania długu celnego do dnia powiadomienia o tym długu (dnia otrzymania decyzji organu).
  7. Organ odstąpi jednak od naliczania odsetek, jeżeli nie przekroczą one równowartości kwoty 10 EUR.

Wybierz właściwy formularz:

  1. WDCNP01 Należności przywozowe (naruszenia i uregulowanie sytuacji) [SZPROT]

Formularz wniosku o określenie należności przywozowych z tytułu naruszeń i uregulowanie sytuacji prawnej towaru

  1. DDS0001 Dokument do sprawy [SEAP]

Formularz przesłania dokumentu do sprawy, która jest w trakcie obsługi w urzędzie

Usługa jest bezpłatna.

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi, w szczególności ze względu na awarię lub zapowiadane prace serwisowe.

Usługa jest dostępna tylko na portalu PUESC. Spróbuj ponownie skorzystać z usługi, gdy pojawi się informacja o usunięciu awarii lub zakończeniu prac serwisowych.

Wniosek możesz złożyć również papierowo do właściwego organu określonego w KROKU 1 punkt 2.

Kontakt całodobowy 24/7/365 poprzez:

  • portal Centralny Service Desk:

Zaloguj się do portalu CSD - Centralny Service Desk (strona otwiera się w nowym oknie).

  • w polu temat wpisz nazwę usługi,
  • w treści wiadomości napisz, co działa nieprawidłowo lub czego chcesz się dowiedzieć,
  • wyślij wiadomość z adresu e-mail, którego użyłeś do założenia konta na PUESC (login PUESC),
  • telefon – 33 483 20 55.

Oczekiwanie na rozmowę z konsultantem Help Desk SISC to maksymalnie 30 minut. Średni czas oczekiwania wynosi 5 minut.

Czas realizacji

  • Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.
  • Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco, maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do 4 godzin.
  • Obsługa zgłoszeń, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.
  • Obsługa wniosków, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.

Opis w przygotowaniu

Informacje o publikacji

Pierwsza publikacja: 27.10.2021 20:33 Sylwia Mystkowska
Komórka odpowiedzialna: Departament Ceł MF