Przed wypełnieniem formularza przygotuj konieczne dane:
- w przypadku osób posiadających polskie obywatelstwo:
- numer PESEL,
- adres email,
- w przypadku osób nieposiadających polskiego obywatelstwa:
- numer identyfikacyjny (nadany w kraju pochodzenia),
- adres email,
- w przypadku, gdy posiadasz numer PESEL także możesz go podać, przygotuj dokument potwierdzający nadanie numeru PESEL.
Jeżeli posiadasz podpis zaufany lub certyfikat kwalifikowany, przygotuj się do jego użycia. W przypadku rozszerzonego zakresu uprawnień, jeżeli nie posiadasz podpisu kwalifikowanego lub podpisu zaufanego, będziesz musiał potwierdzić dane wprowadzone we wniosku w najbliżej placówce organu celnego.
Przeczytaj w KROKU 6, jak sprawdzić swoje dane po zalogowaniu.
KROK 1
Przejdź do zakładania konta
-
Załóż konto na PUESC.
- Wybierz zakres uprawnień właściwy dla twoich spraw:
- Wybierz podstawowy zakres uprawnień,
- Wybierz rozszerzony zakres uprawnień.
Wybierz przycisk Dalej.
- Podaj następujące dane:
- Imię,
- Nazwisko,
- kraj (obywatelstwo domyślnie ustawione jest na: Polska, z możliwością zmiany),
- adres e-mail (na który otrzymasz link, którym potwierdzisz założenie konta),
- hasło.
W przypadku osób podających inne obywatelstwo niż polskie należy podać obowiązkowo:
- numer identyfikacyjny (nadany w kraju pochodzenia),
- datę urodzenia,
- rodzaj dokumentu tożsamości oraz jego numer i serie.
Możesz również podać numer PESEL, o ile go posiadasz.
Wybierz Dalej, aby przejść do następnej karty.
- Na trzeciej karcie podaj adres do korespondencji oraz numer telefonu komórkowego.
Podając adres znajdujący się w Polsce musisz wypełnić pola w kolejności Województwo, Powiat, Gmina, Miejscowość, Kod pocztowy, Poczta (pole nieobowiązkowe), Skrytka pocztowa (Pole nieobowiązkowe), Ulica (jeśli występuje w danej miejscowości), Numer domu, Numer lokalu (jeśli występuje).
Numer telefonu powinien być podanie w formacie międzynarodowym np.: +48 12 123 456 789. Prefiks +48 jest dodany domyślnie, możesz go zastąpić dowolnym numerem kierunkowym.
Możesz również podać adres ePUAP – jego podanie umożliwi przesyłanie korespondencji na daną skrytkę ePUAP. Format danych to: /login/nazwaskrzynki. Po podaniu tych danych należy zaakceptować właściwą zgodę.
Wybierz Dalej, aby przejść do następnej karty.
- Jeśli wybrałeś rozszerzony zakres uprawnień, wskaż dokładnie zakres rejestracji.
Możesz wybrać pomiędzy jedną z trzech opcji (możesz wybrać jedną, klika, wszystkie, lub nie wskazać żadnej z opcji):
- Chcę powiązać się z firmą, żeby wysyłać – opcja te przeznaczona jest dla:
- agentów celnych - w tym miejscu należy podać numer wpisu na listę agentów celnych,
- osób, które chcą wysyłać zgłoszenia celne w procedurach przywozowych i wywozowych – należy zaznaczyć stosowne oświadczenie,
- osób chcących podać dedykowany kontakt dla jednej z usług:
- Chcę uzyskać lub podać specjalny numer w celu złożenia wniosku dot. naruszenia praw własności intelektualnej.
- Chcę podać miejsce zużywania wyrobów zwolnionych od akcyzy:
- jeśli jesteś osobą fizyczną i zużywasz zwolniony od akcyzy gaz (LPG), możesz zarejestrować się w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA).
- jeśli jesteś rolnikiem ryczałtowym i nie posiadasz numeru identyfikacji podatkowej (NIP) – zaznacz stosowne oświadczenie i zarejestruj zużywane wyroby zwolnione od akcyzy w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA).
Wybierając jedną z tych opcji, otrzymasz możliwość podania danych na nowych kartach. Możesz do nich przejść przy pomocy przycisku Dalej.
- W dalszym kroku zapoznaj się z klauzulą dotyczącą przetwarzania danych osobowych na PUESC.
Zaakceptuj klauzulę RODO.
Wybierz Dalej, aby przejść do następnej karty.
- Zaakceptuj wymagane oświadczenia, które są niezbędne do prawidłowego założenia konta.
Wybierz Dalej, aby przejść do ekranu podsumowującego podane dane.
- Po wyświetleniu podanych danych, masz dwie opcje:
- Podpisz – zgodnie z KROK 2.
- Wyślij bez podpisu – w przypadku, gdy wybrałeś podstawowy zakres uprawnień, nie musisz podpisywać wniosku.
Uwaga! W przypadku, gdy wybrałeś rozszerzony zakres uprawnień, a wniosek wyślesz bez podpisu, będziesz musiał potwierdzić swoją tożsamość w sposób opisany w Sposoby potwierdzania tożsamości osoby.
KROK 2
Podpisz wniosek
Wniosek możesz podpisać na 2 sposoby, wykorzystując:
- kwalifikowany podpis elektroniczny,
- podpis zaufany składany za pomocą profilu zaufanego.
Potwierdź swoją tożsamość – wymagane dla rozszerzonego zakresu uprawnień
Potwierdź swoją tożsamość w prosty i wygodny sposób - podpisz wniosek podpisem kwalifikowanym lub podpisem zaufanym składanym za pomocą profilu zaufanego. Jeżeli podpiszesz wniosek o rejestrację, spowoduje to założenie na PUESC konta z rozszerzonym zakresem uprawnień.
Profil zaufany umożliwia załatwianie spraw urzędowych online. Możesz go uzyskać także bez wychodzenia z domu. Wystarczy, że masz:
- konto internetowe w jednym z banków:
- T-Usługi Bankowe,
- PKO Bank,
- Inteligo,
- Santander,
- Bank Pekao,
- mBank,
- ING,
- Millennium Bank,
- Alior Bank,
- bank spółdzielczy (możesz sprawdzić, czy twój bank potwierdza PZ),
- konto na platformie Envelo,
- nowy dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód) oraz czytnik umożliwiający podłączenie go do komputera.
Profil zaufany umożliwia złożenie podpisu zaufanego. Więcej o zakładaniu profilu zaufanego dowiesz się w Serwisie Rzeczypospolitej Polskiej gov.pl (strona otwiera się w nowym oknie).
W przypadku, gdy nie posiadasz możliwości podpisania wniosku elektronicznie, a podczas rejestracji na PUESC:
- złożyłeś niepodpisany wniosek o założenie konta z rozszerzonym zakresem uprawnień,
- złożyłeś niepodpisany wniosek o założenie konta z podstawowym zakresem uprawnień, a chcesz rozszerzyć uprawnienia:
- zostać przedstawicielem firmy,
- uzyskać specjalny numer w celu złożenia wniosku dotyczącego naruszenia praw własności intelektualnej,
- zużywać gaz zwolniony z akcyzy lub olej opałowy,
żeby potwierdzić dane wprowadzone w formularzu rejestracyjnym:
- udaj się do siedziby najbliższego urzędu celno-skarbowego, delegatury urzędu celno-skarbowego lub oddziału celnego,
- odszukaj stanowisko oznaczone (zazwyczaj) „E-KLIENT”,
- okaż dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający twoją tożsamość.
Informacje o jednostkach celno-skarbowych i ich dane teleadresowe znajdziesz na stronach internetowych izb administracji skarbowej w części dotyczącej urzędu celno-skarbowego (zakładka Urząd Celno-Skarbowy na stronie internetowej izby).
Adresy stron internetowych poszczególnych izb administracji skarbowej znajdziesz w Biuletynie Informacji Publicznej (strona otwiera się w nowym oknie).
Potwierdzenie tożsamości przez obywateli z krajów UE
Jeżeli jesteś obywatelem z kraju UE, możesz potwierdzić autentyczność danych rejestracyjnych w organach celno-podatkowych w kraju zamieszkania.
Skan potwierdzenia prześlij na adres:
centralna.rejestracja@mf.gov.pl
Potwierdzenie tożsamości przez obywateli z krajów trzecich
Jeżeli jesteś obywatelem kraju trzeciego (spoza UE), możesz potwierdzić autentyczność danych rejestracyjnych:
- w konsulacie,
- w ambasadzie,
- u notariusza w kraju zamieszkania.
Skan potwierdzenia wraz z jego tłumaczeniem prześlij na adres:
centralna.rejestracja@mf.gov.pl
Oryginał potwierdzenia wyślij na adres:
Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu
Wydział Centralna Rejestracja
ul. Smoluchowskiego 1
60-179 Poznań .
KROK 3
Potwierdź założenie konta
- Podczas zakładania konta, na wskazany przez ciebie adres e-mail zostanie wysłany kod weryfikacyjny.
- Aby zakończyć tworzenie konta zaloguj się na PUESC a następnie podaj otrzymany kod weryfikacyjny.
KROK 4
Sprawdź czy otrzymałeś UPO
- Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
i sprawdź, czy otrzymałeś UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru). UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.
- Dopóki nie obsłużymy twojego wniosku, sprawa w zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Sprawy
będzie miała status „w toku”.
UWAGA! Wysłany przez ciebie wniosek będzie weryfikowany w systemie. Może to potrwać kilka dni.
KROK 5
Sprawdź, czy otrzymałeś ID SISC
Zaloguj się na swoje konto, przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
i odszukaj dokument o nazwie: „Potwierdzenie rejestracji w SISC”.
Aby w inny sposób sprawdzić, czy numer ID SISC został nadany, zaloguj się i przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje Dane
- po potwierdzeniu rejestracji obok ID SISC pojawi się nadany numer.
Jeśli numer IDSISC nie został nadany (nie otrzymałeś potwierdzenia rejestracji), sprawdź, czy otrzymałeś dokument informujący o konieczności uzupełnienia braków.
UWAGA! Jeżeli wniosek nie może zostać obsłużony przez prowadzącego sprawę, w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty| Dokumenty pojawi się dokument „Dokument wezwania do weryfikacji tożsamości osoby fizycznej”. Zapoznaj się z nim - zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”. Dostarcz brakujące dokumenty zgodnie z treścią pisma.
KROK 6
Sprawdź swoje dane
Żeby sprawdzić swoje dane:
-
zaloguj sięZaloguj się
- przejdź do Mój pulpit | Moje Dane.