SENT - Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania z zakresu drogowego i kolejowego przewozu tzw. „towarów wrażliwych” oraz obrotu paliwami opałowymi.

Pytania wraz z odpowiedziami pogrupowane są tematycznie.

  1. Czy jest system elektroniczny, w którym mam rejestrować swoje transakcje?
    Na potrzeby realizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi został utworzony rejestr zgłoszeń SENT, który jest prowadzony w systemie teleinformatycznym. Rejestr SENT został stworzony żeby umożliwić dokonywanie zgłoszeń drogą elektroniczną. Dostęp podmiotów do tego rejestru, w celu przesyłania, uzupełniania i aktualizacji zgłoszeń, odbywa się za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

  2. W jaki sposób można przesyłać i uzupełniać zgłoszenia do rejestru SENT na PUESC
    Podmiot zobowiązany do przesyłania, uzupełnienia i aktualizacji zgłoszenia, po zalogowaniu się na PUESC, po wybraniu właściwej usługi w grupie „Przewóz towarów objętych monitorowaniem (SENT)” powinien wybrać odpowiedni „Formularz do wypełnienia”. Po jego wypełnieniu i przesłaniu do rejestru SENT, podmiot zgłaszający otrzyma numer referencyjny wraz z odpowiednią liczbą kluczy (elektroniczne kody zabezpieczające dostęp do zgłoszenia). Natomiast po uzupełnieniu lub aktualizacji zgłoszenia, podmiot otrzyma komunikat potwierdzający wykonanie danej czynności.
    Przesłania, uzupełnienia lub aktualizacji można również dokonać z wykorzystaniem kanału e-mail (adres: puesc@mf.gov.pl) albo interfejsu niewizualnego (web service) wysyłając dokument w formacie xml, zgodnym ze specyfikacją techniczną tego dokumentu udostępnioną na PUESC.

  3. Czy istnieje możliwość przetestowania wysyłania zgłoszeń?
    Tak, w tym celu zostało udostępnione środowisko testowe, dostępne pod adresem https://test.puesc.gov.pl/, gdzie można testowo założyć konto na PUESC, a następnie wypełnić i wysłać formularz zgłoszenia jako podmiot wysyłający, podmiot odbierający lub przewoźnik. Założenie konta na środowisku testowym nie zwalnia z obowiązku założenia konta na środowisku produkcyjnym.

  4. Jaki jest czas oczekiwania na nadanie numeru referencyjnego przez rejestr SENT?
    Oczekiwanie na potwierdzenie przesłania zgłoszenia (uzyskanie numeru referencyjnego wraz z kluczami), jego uzupełnienia albo aktualizacji nie przekracza kilku sekund.

  5. Jaka jest procedura w przypadku awarii rejestru SENT?
    Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zgłoszeń przewozu towarów oraz zgłoszeń obrotu paliwami opałowymi określa sposób postępowania w przypadku niedostępności rejestru SENT – należy wówczas przesłać dokument zastępujący zgłoszenie, którego wzór stanowi załącznik do ww. rozporządzenia albo zgłoszenie w formacie xml.
    Opis postępowania w przypadku niedostępności rejestru SENT znajduje się w zakładce „Niedostępność usługi, sytuacje awaryjne” w ramach opisu każdej usługi.

  6. Co oznacza niedostępność rejestru SENT? Czy jest to wyłącznie awaria rejestru SENT, czy również brak dostępu do łącza internetowego lub niekorzystanie z Internetu (brak umiejętności korzystania z Internetu i nieposługiwanie się nim) przez dany podmiot?
    Niedostępność rejestru SENT to awaria lub przerwa techniczna tego rejestru, która uniemożliwia przesyłanie, uzupełnianie i aktualizowanie zgłoszeń oraz wysyłanie komunikatów zwrotnych dla podmiotów wysyłających, podmiotów odbierających i przewoźników.
    Brak dostępu do Internetu lub brak umiejętności korzystania z niego nie oznaczają niedostępności rejestru zgłoszeń.

  7. Czy wprowadzenie danych do rejestru SENT będzie wymagało każdorazowo uwierzytelnienia pracownika za pomocą podpisu kwalifikowanego, czy też podpis niekwalifikowany będzie wystarczający?
    ​​​​​​​Wykonywanie czynności w rejestrze SENT (dokonywanie, uzupełnianie i aktualizacja zgłoszeń przewozu towarów) nie wymaga podpisywania dokumentów podpisem kwalifikowanym ani podpisem niekwalifikowanym.

  8. Jak sprawdzić czy numer referencyjny jest ważny?
    ​​​​​​​W grupie usług „Przewóz towarów objętych monitorowaniem (SENT)” wybierz usługę Sprawdź ważność zgłoszenia przewozu towarów. Po wpisaniu numeru referencyjnego zgłoszenia oraz numeru rejestracyjnego środka transportu, którym ma być dokonywany przewóz towaru, wyświetli się komunikat o ważności numeru referencyjnego.

  9. Czy do przesyłania zgłoszeń do rejestru SENT wystarczy standardowa rejestracja pracownika na PUESC bez żadnych kluczy, certyfikatów niekwalifikowanych itp.?
    W przypadku podmiotów wysyłających i podmiotów odbierających, które przesyłają lub aktualizują zgłoszenia konieczne jest posiadanie zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC. Wymaga to założenia konta na PUESC, rejestracji danych osoby fizycznej, rejestracji danych podmiotu i rejestracji reprezentacji.
    ​​​​​​​Natomiast przewoźnicy, którzy przesyłają, uzupełniają lub aktualizują zgłoszenia mogą posiadać jedynie podstawowy poziom dostępu do PUESC, wymaga to tylko założenia konta na PUESC.

  10. Czy firma może założyć sobie konto na PUESC?
    Konto na PUESC może założyć sobie tylko osoba fizyczna. W przypadku podmiotów gospodarczych, zobowiązanych do dokonywania czynności w rejestrze SENT może to być, np. pracownik tego podmiotu posiadający stosowne pełnomocnictwo.

  11. Czy podmiot odbierający, który upoważnił inną firmę do zamykania zgłoszeń musi założyć sobie konto na PUESC?
    Jeżeli czynnością podmiotu odbierającego jest tylko uzupełnianie zgłoszeń o informacje o odbiorze towaru i do wykonywania tych czynności upoważnił osobę fizyczną (ze swojej firmy lub spoza firmy), to tylko ta osoba musi założyć sobie konto na PUESC.
    Podmioty odbierające prowadzące działalność gospodarczą, które uzupełniają zgłoszenia o informację o odbiorze towaru, powinny posiadać zaawansowany poziom dostępu do PUESC do wykonywania tych czynności. Wymaga to, oprócz założenia konta na PUESC, rejestracji danych osoby fizycznej, rejestracji danych podmiotu i rejestracji reprezentacji.
    Podmioty odbierające paliwa opałowe mogą uzupełniać zgłoszenia o informacje o odbiorze towaru (potwierdzać dostawy oleju opałowego) bez zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC, gdy:
  • są zużywającym podmiotem olejowym nieprowadzącym działalności gospodarczej – wystarczający jest podstawowy poziom dostępu do PUESC (wymaga to założenia konta na PUESC, uwierzytelnienie odbywa się poprzez podanie loginu i hasła) albo
  • potwierdzają odbiór z wykorzystaniem kodów transakcyjnych generowanych za pośrednictwem PUESC, np. w aplikacji mobilnej (dotyczy wszystkich podmiotów odbierających paliwa opałowe).​​​​​​​
  1. Czym się różni konto proste na PUESC od konta zaawansowanego i kto jakie konto musi posiadać?

Konto „proste” (podstawowy poziom dostępu do PUESC) powstaje po założeniu konta na PUESC. Po zalogowaniu się na to konto możliwe jest wykonywanie czynności tylko w tzw. „kontekście własnym”. Takie konto może założyć tylko osoba fizyczna, np. właściciel firmy, organ spółki lub pracownik firmy/spółki.

Konto „zaawansowane” (zaawansowany poziom dostępu do PUESC) powstaje po rejestracji danych osoby fizycznej, rejestracji danych podmiotu i rejestracji reprezentacji. Wcześniej osoba, która reprezentuje podmiot musi założyć sobie konto na PUESC. Po rejestracji, czynności w rejestrze SENT powinny być wykonywane z „kontekstu podmiotu”.

Przewoźnicy, którzy przesyłają, uzupełniają lub aktualizują – powinni posiadać podstawowy poziom dostępu do PUESC.

Podmioty wysyłające i podmioty odbierające, które przesyłają lub aktualizują zgłoszenia – powinny posiadać zaawansowany poziom dostępu do PUESC.

Podmioty odbierające prowadzące działalność gospodarczą, które uzupełniają zgłoszenia o informację o odbiorze towaru – powinny posiadać zaawansowany poziom dostępu do PUESC.

Podmioty odbierające paliwa opałowe mogą posiadać podstawowy poziom dostępu do PUESC do uzupełniania zgłoszeń o informację o odbiorze towaru, jeśli są zużywającym podmiotem olejowym nieprowadzącym działalności gospodarczej  albo korzystają z kodów transakcyjnych generowanych za pośrednictwem PUESC, np. w aplikacji mobilnej.

Szczegóły znajdują się w usłudze Załóż konto lub sprawdź swoje dane.

  1. W jaki sposób podmiot zagraniczny ma sobie założyć konto zaawansowane na PUESC?

Konto „zaawansowane” (zaawansowany poziom dostępu do PUESC) powstaje po rejestracji danych osoby fizycznej, rejestracji danych podmiotu i rejestracji reprezentacji. Wcześniej osoba, która reprezentuje podmiot musi założyć sobie konto na PUESC.

Jeżeli o rejestrację podmiotu lub reprezentacji występuje osoba upoważniona do złożenia wniosku musi dołączyć do wniosku skan upoważnienia i skan potwierdzenia uiszczenia opłaty skarbowej, a następnie dostarczyć oryginały pełnomocnictw.

W przypadku rejestracji podmiotu zagranicznego należy dołączyć dokumenty rejestrowe tego podmiotu (np. wydruk z rejestru w kraju trzecim), z których wynika umocowanie osoby udzielającej upoważnienia do reprezentowania podmiotu.

Szczegóły znajdują się w usłudze Załóż konto lub sprawdź swoje dane.

  1. Mam problemy z uzyskaniem zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC. Kto mi może w tym pomóc?

Część wskazówek dotyczących uzyskania podstawowego i zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC znajduje się w odpowiedziach na najczęściej zadawane pytania oraz w zakładce „Usługa krok po kroku” (KROK WSTĘPNY) w ramach opisu każdej usługi.

Szczegóły opisane są na PUESC w usłudze Załóż konto lub sprawdź swoje dane.

Jeżeli w tych materiałach nie ma odpowiedzi na pytania, to można skorzystać z usług HelpDesk, za pośrednictwem formularza HelpDesk dostępnego po zalogowaniu do konta PUESC. Informację jak skorzystać z pomocy HelpDesk znajdują się na PUESC w zakładce POMOC.

  1. Mam założone konto na PUESC do wysyłania sprawozdań INTRASTAT. Czy w ramach tego konta mogę obsługiwać rejestr SENT?

Podmioty, które są już zarejestrowane na PUESC w obszarze INTRASTAT, cło lub akcyza, w celu wykonywania czynności związanych z wysyłaniem, uzupełnianiem lub aktualizacją zgłoszeń do rejestru SENT, zobowiązane są do aktualizacji danych podmiotu. Link do formularza znajduje się w zakładce „Usługa krok po kroku” (KROK WSTĘPNY) w ramach opisu każdej usługi. Szczegóły znajdują się w usłudze Załóż konto lub sprawdź swoje dane.

Osoba dokonująca aktualizacji danych podmiotu i aktualizacji reprezentacji musi posiadać upoważnienie do wykonywania czynności określonych w ustawie o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, tj.:

  • przesyłania, uzupełnienia i aktualizacji zgłoszeń przewozu towarów do systemu monitorowania i/lub
  • rejestracji/aktualizacji danych podmiotu na potrzeby przesyłania, uzupełnienia i aktualizacji zgłoszeń przewozu towarów do systemu monitorowania.

Uprawnienia te muszą wynikać wprost z treści udzielonego pełnomocnictwa.

  1. Czy w przypadku awarii systemu SENT kierowca musi mieć ze sobą jakiś dokument, czy wystarczy mieć w telefonie skan dokumentu zastępującego zgłoszenie, posiadać numer zgłoszenia?

W przypadku gdy w trakcie awarii systemu SENT przewóz towaru został zgłoszony na dokumencie zastępującym zgłoszenie, zgodnym ze wzorem stanowiącym załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zgłoszeń przewozu towarów oraz zgłoszeń obrotu paliwami opałowymi, kierujący pojazdem powinien posiadać ten dokument w trakcie całego przewozu towaru wraz z potwierdzeniem jego przyjęcia.

Opis postępowania w przypadku niedostępności rejestru SENT znajduje się w zakładce „Niedostępność usługi, sytuacje awaryjne” w ramach opisu każdej usługi.