Usługa skierowana jest do ciebie, jeśli jesteś przedsiębiorcą, agentem celnym lub przedstawicielem firm, które dysponują zabezpieczeniem zarejestrowanym w Zintegrowanym Systemie Obsługi Zabezpieczeń (OSOZ2) i zakresie zabezpieczeń akcyzowych możesz samodzielnie:
obciążyć zabezpieczenie,
zwolnić kwotę zabezpieczenia,
wycofać obciążenie zabezpieczenia,
wycofać zamiar zwolnienia zabezpieczenia.
Z usługi można skorzystać po uzyskaniu zgody naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach rozliczeń podatku akcyzowego za pomocą dedykowanych do tego formularzy, które znajdziesz poniżej w sekcji „Formularze do wypełnienia”.
Załóż konto
Zaloguj się
KROK 1
Wypełnij formularz
KROK 2
Wyślij formularz
KROK 3
Odbierz informację zwrotną
Usługa krok po kroku
KROK WSTĘPNY
Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
Podczas rejestracji w zakładce „CEL REJESTRACJI” wybierz opcję:
Pamiętaj, że możesz powiązać z firmą jedynie taką osobę, która w upoważnieniu otrzymała uprawnienie „Saldowanie zabezpieczeń dla uprawnionych podmiotów”.
Operacje na zabezpieczeniu może wykonywać tylko osoba fizyczna bezpośrednio powiązana z firmą, tj. właściciel, pracownik bądź pełnomocnik firmy. Pracownik agencji celnej będzie mógł wykonywać operację na zabezpieczeniu, kiedy powiąże się bezpośrednio z firmą.
Z upoważnienia udzielonego pełnomocnikowi lub z oświadczenia złożonego przez pracodawcę dla pracownika musi jednoznacznie wynikać, że pełnomocnik/ pracownik posiada uprawnienie szczególne „Saldowanie zabezpieczeń dla uprawnionych podmiotów”.
Wypełnij formularz. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól formularza – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
Wygeneruj dokument i przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.
KROK 2
Wyślij formularz
Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.
Po zaznaczeniu dokumentu „Saldowanie zabezpieczeń” wybierz przycisk [WYŚLIJ]. Dokument nie wymaga podpisu.
Dokument będzie widoczny w zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
w kolumnie „Status Dokumentu” uzyska status „Zakończony”
KROK 3
Odbierz informację zwrotną
Odśwież ekran i sprawdź, czy odpowiedź zwrotna pojawiła się w zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
W kolumnie „Nazwa własna dokumentu” powinno pojawić się „odpowiedz_nazwa_formularza”.
Po wybraniu odpowiedzi za pomocą przycisku [Podgląd dokumentu] uzyskasz wynik operacji.
Co powinieneś wiedzieć
Do rejestracji i obsługi zabezpieczeń służy Zintegrowany System Obsługi Zabezpieczeń (OSOZ2).
System OSOZ2 zintegrowany jest z innymi systemami KAS w ramach Systemu Informacyjnego Skarbowo-Celnego (AIS, EMCS 2 PL, NCTS 2 PL, ZEFIR2). Wymiana informacji pomiędzy systemami następuje z wykorzystaniem 17- lub 24-znakowego numeru GRN (Guarantee Reference Number) oraz 4 znakowego kodu dostępu.
Możesz przesłać komunikaty przy wykorzystaniu funkcjonalności systemów zewnętrznych zintegrowanych z PUESC (kanał webservice, usługa sieciowa). Szczegółowe informacje o możliwościach i warunkach skorzystania z tej formy udostępnienia usługi znajdziesz na stronie Usługi sieciowe – informacje i specyfikacje dostępnej z menu „Usługi sieciowe”. Właściwych dokumentów szukaj w sekcji „System OSOZ2”.
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna
Niedostępność usługi, sytuacje awaryjne
Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi w szczególności ze względu na awarie po stronie SISC lub prace serwisowe.
W przypadku niedostępności usługi możesz skontaktować się z urzędem obsługującym zabezpieczenie.
w polu temat wpisz nazwę usługi: Potwierdź unijny status celny towarów,
w treści wiadomości opisz, co działa nieprawidłowo bądź napisz, czego chcesz się dowiedzieć,
wyślij wiadomość z adresu e-mail, który został użyty do założenia konta na PUESC (login PUESC),
telefon – 33 483 20 55
Oczekiwanie na rozmowę z konsultantem Help Desk SISC to maksymalnie 30 minut. Średni czas oczekiwania wynosi 5 minut.
Czas realizacji
Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.
Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco, maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do 4 godzin.
Obsługa zgłoszeń, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.
Obsługa wniosków, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
W przygotowaniu
Przydatne linki
Dodatkowe informacje na temat wymogów prawnych i formalnych w zakresie zabezpieczeń akcyzowych znajdziesz na Portalu podatkowym w artykule: