Przed wypełnieniem formularza przygotuj:

  • podstawowe dane podmiotu/osoby (NIP/PESEL),
  • dokumenty, które chcesz dołączyć – szczegóły znajdziesz w KROKU 1 pkt 3,
  • pełnomocnictwo oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej od złożonego pełnomocnictwa – jeśli reprezentujesz podmiot, który składa wniosek o urzędowe sprawdzenie.

Sprawdź, jak dostarczyć oryginał upoważnienia wraz z opłatą skarbową w sekcji Co powinieneś wiedzieć.

Pamiętaj – musisz podpisać wniosek w sposób określony w KROKU 2.

Przygotuj dane do złożenia podpisu elektronicznego.

KROK WSTĘPNY

  1.  Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.

Pamiętaj – wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.

Podczas rejestracji pomiń „CEL REJESTRACJI”.

Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.

Jeśli występujesz jako osoba fizyczna, pomijasz punkt 2 – poniżej.

  1. Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj firmę – uzyskaj numer EORI.

Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.

Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień lub usuń dane firmy.

KROK 0

 Zaloguj się na PUESC.

KROK 1

Wypełnij formularz wniosku

  1. Wybierz na PUESC formularz

WDWUS01 Urzędowe sprawdzenie przed rozpoczęciem działalności [SZPROT]

lub

WDUCS02 Zmiana w aktach weryfikacyjnych [SZPROT]

  1. Wypełnij wszystkie wymagane pola wybranego formularza. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do pól – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.

Jako organ właściwy dla wniosku wybierz naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności.  

Uwaga:

W przypadku podmiotów urządzających i prowadzących gry liczbowe, grę telebingo i zakłady wzajemne, w tym zakłady wzajemne urządzane przez sieć Internet, zgłoszenie oraz dokumenty mające znaczenie dla przeprowadzania kontroli celno-skarbowej są składane do naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego ze względu na:

  • siedzibę podmiotu albo
  • siedzibę oddziału spółki albo miejsca przechowywania dokumentacji przez przedstawiciela w przypadku spółki, o której mowa w art. 7a ustawy o grach hazardowych.

W przypadku podmiotów urządzających i prowadzących gry hazardowe przez sieć Internet, z wyjątkiem zakładów wzajemnych, zgłoszenie oraz dokumenty mające znaczenie dla przeprowadzania kontroli celno-skarbowej są składane do naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego ze względu na siedzibę podmiotu.

Uwaga! Pola obowiązkowe są oznaczone czerwoną gwiazdką.

Pamiętaj! We wniosku możesz wskazać dane osoby do kontaktu (e-mail, telefon). Pracownik organu prowadzącego sprawę będzie mógł wykorzystać je do bieżących kontaktów w toku sprawy.

  1. Dołącz załączniki, które chcesz przesłać razem z formularzem.

Szczegóły znajdziesz w § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2018 r. w sprawie urzędowego sprawdzenia.

Uwaga! Załączniki, które składasz razem z wnioskiem, muszą być w formie skanów w formacie PDF. Łączna wielkość załączników nie może przekroczyć 10 MB.

  1. Wybierz „Wygeneruj dokument”, a następnie przejdź do zakładki

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.

KROK 2

Podpisz wniosek

Możesz to zrobić na 3 sposoby:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  2. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
  3. podpisem zaufanym (profil zaufany).

KROK 3

Wyślij wniosek

  1. Przejdź do zakładki

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

zaznacz i wyślij wniosek.

  1. Sprawdź, czy otrzymałeś UPO.

Przejdź do zakładki

Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty

i sprawdź, czy otrzymałeś UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru).

UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.

Twój wniosek trafi do weryfikacji.

KROK 4

Sprawdzaj stan sprawy

Rozstrzygnięcie (decyzja lub postanowienie) powinno zostać wydane w ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku. Jeśli twoja sprawa będzie skomplikowana, to urząd ma 2 miesiące na jej załatwienie. W tym czasie naczelnik właściwego urzędu celno-skarbowego, do którego skierowałeś wniosek, sprawdzi go. W trakcie postępowania możesz otrzymać informacje związane z twoim wnioskiem:

  • Jeśli wniosek nie był kompletny, otrzymasz wezwanie o uzupełnienie. Znajdziesz je w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Wezwanie”. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia) będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu – zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.

Prześlij brakujące dokumenty lub wyjaśnienia zgodnie z treścią wezwania – skorzystaj z formularza DDS0001 Dokument do sprawy [SEAP].

  • Jeśli organ przedłuży termin rozpatrzenia twojego wniosku, otrzymasz informację o nowym terminie załatwienia sprawy. Organ podatkowy wyjaśni ci przyczynę przedłużenia. Informację znajdziesz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Informacja”. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia) będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu – zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.
  • Jeżeli nie spełniasz warunków niezbędnych do zatwierdzenia akt weryfikacyjnych naczelnik urzędu celno-skarbowego odmówi zatwierdzenia akt weryfikacyjnych. W takim przypadku przed wydaniem rozstrzygnięcia otrzymasz informację o prawie do wypowiedzenia się. Informację znajdziesz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Informacja”. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia),\ będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu - zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.

W ciągu 7 dni możesz zapoznać się z dokumentami zebranymi w sprawie i przedstawić organowi swoje stanowisko. Swoje stanowisko możesz przesłać, korzystając z formularza DDS0001 Dokument do sprawy [SEAP]..

Pamiętaj! Przedstawienie swojego stanowiska to twoje prawo, a nie obowiązek.

Uwaga! Informację o przesłanych dokumentach otrzymasz pocztą elektroniczną na adres podany podczas rejestracji swojego konta.

KROK 5

Odbierz decyzję /postanowienie o zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych lub decyzję/postanowienie o odmowie zatwierdzenia akt weryfikacyjnych

Jeśli spełniasz warunki do zatwierdzenia akt weryfikacyjnych, właściwy naczelnik urzędu celno-skarbowego wyda decyzję/postanowienie o zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych. W przeciwnym przypadku naczelnik urzędu celno-skarbowego wyda decyzję/postanowienie o odmowie zatwierdzenia akt weryfikacyjnych.

Aby sprawdzić, czy akta weryfikacyjne zostały zatwierdzone lub czy organ odmówił ich zatwierdzenia:

  1. Zaloguj się na swoje konto.
  2. Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
  3. Odszukaj dokument o nazwie: Decyzja/postanowienie o zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych lub Decyzja/postanowienie o odmowie zatwierdzenia akt weryfikacyjnych. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia) będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu – zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.

Jeśli nie jesteś zadowolony z wydanej decyzji/postanowienie, możesz się od niej odwołać (od decyzji) lub złożyć zażalenie (na postanowienie). Możesz to zrobić za pomocą formularza WDWCO001 Odwołanie od decyzji [SZPROT] lub formularza WDWZ001 Zażalenie.

UWAGA! Odwołanie możesz złożyć w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, natomiast zażalenie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Jak dostarczyć oryginał upoważnienia?

  1. Jeśli jesteś upoważniony do złożenia wniosku, musisz dołączyć do wniosku upoważnienie, z którego wynika zakres twoich uprawnień oraz skan potwierdzenia uiszczenia opłaty skarbowej. Nie dotyczy to osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu z mocy prawa, np. właściciela, prokurenta samoistnego, prezesa zarządu, czy członka zarządu uprawnionego do samodzielnej reprezentacji w Krajowym Rejestrze Sądowym.
  2. Oryginał pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej przekaż do organu właściwego do rozpatrzenia wniosku. Możesz to zrobić na dwa sposoby:
  • dołącz do wniosku upoważnienie elektroniczne, tj. podpisane elektronicznie przez mocodawcę lub uwierzytelnione elektronicznie przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego, notariusza lub przez osobę uprawnioną przez przedsiębiorcę posiadającego status AEO lub posiadającego pozwolenie na uproszczenia celne, albo
  • prześlij dokumenty pocztą tradycyjną na adres organu właściwego do rozpatrzenia wniosku.
  1. Jeżeli twoje pełnomocnictwo jest zarejestrowane w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych, nie musisz składać odrębnego pełnomocnictwa. Wystarczy, że powołasz się na tą okoliczność we wniosku.

Kiedy ubiegać się o urzędowe sprawdzenie?

  1. Wniosek powinieneś złożyć przed rozpoczęciem działalności objętej kontrolą.
  2. Dopiero po uzyskaniu rozstrzygnięcia możesz rozpocząć działalność.
  3. Z czynności urzędowego sprawdzenia sporządza się protokół. Urzędowe sprawdzenie polega na wykonaniu czynności w celu ustalenia, czy w miejscu prowadzenia działalności podlegającej kontroli celno-skarbowej są zapewnione warunki i środki do sprawnego przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej.
  4. Protokół, zgłoszenie oraz załączone dokumenty mające znaczenie dla przeprowadzania kontroli celno-skarbowej stanowią tzw. akta weryfikacyjne.
  5. Akta weryfikacyjne zatwierdza się decyzją lub postanowieniem w zależności od tego, czy urzędowe sprawdzenie jest przeprowadzone przed rozpoczęciem działalności, czy w przypadku weryfikacji dalszego spełniania warunków i środków do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

Wybierz właściwy formularz:

  1. WDWUS01 Urzędowe sprawdzenie przed rozpoczęciem działalności [SZPROT]

Formularz wniosku o urzędowe sprawdzenie przed rozpoczęciem działalności

 

  1. WDUCS02 Zmiana w aktach weryfikacyjnych  [SZPROT]

Formularz wniosku o dołączenie dokumentu do akt weryfikacyjnych/wniosek o zgłoszenie zmian do akt weryfikacyjnych

  1. DDS0001 Dokument do sprawy [SEAP]

Formularz przesłania dokumentu do sprawy, która jest w trakcie obsługi w urzędzie

Wybierz go, jeśli już posiadasz akta weryfikacyjne, tj. zostało już przeprowadzone urzędowe sprawdzenie i chcesz jedynie dokonać zmian w tych aktach.

Usługa jest bezpłatna.

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi, w szczególności ze względu na awarię lub zapowiadane prace serwisowe.

Usługa jest dostępna tylko na portalu PUESC. Spróbuj ponownie skorzystać z usługi, gdy pojawi się informacja o usunięciu awarii lub zakończeniu prac serwisowych.

Wniosek możesz złożyć również papierowo do właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego.

Kontakt całodobowy 24/7/365 z komórką Help Desk:

Oczekiwanie na rozmowę z konsultantem Help Desk SISC to maksymalnie 30 minut. Średni czas oczekiwania wynosi 5 minut.

Czas realizacji

  • Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.
  • Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco, maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do 4 godzin.
  • Obsługa zgłoszeń, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.
  • Obsługa wniosków, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.

Opis w przygotowaniu

Informacje o publikacji

Pierwsza publikacja: 22.11.2021 14:45 Sylwia Mystkowska
Komórka odpowiedzialna: Departament Ceł MF