Uzyskaj Wiążącą Informację Taryfową (WIT)

Dzięki usłudze:

  • złożysz wniosek o udzielenie Wiążącej Informacji Taryfowej (WIT) z załącznikami lub bez załączników,
  • złożysz odwołanie od decyzji WIT,
  • złożysz wniosek o przedłużenie użycia WIT,
  • będziesz miał możliwość: 
    • uzupełnienia złożonego wniosku lub odwołania w toku postępowania,
    • wycofania złożonego wniosku lub odwołania

za pomocą dostępnych formularzy.

Przed wypełnieniem formularza przygotuj konieczne załączniki.

Pamiętaj – musisz uzyskać numer EORI w trakcie rejestracji firmy. Bez numeru EORI nie złożysz wniosku.

Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.

KROK WSTĘPNY

  1. Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
    Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ".
    Podczas rejestracji w zakładce „CEL REJESTRACJI” wybierz opcję:
    „Chcę powiązać się z firmą, żeby wysyłać:
  • zgłoszenia celne,
  • Intrastat,
  • deklaracje akcyzowe,
  • zgłoszenia SENT,
  • e-DD,
  • wnioski i inne dokumenty.”

Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.

  1. Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze "Zarejestruj dane firmy na PUESC".
    Uwaga! Wniosek o WIT można złożyć tylko dla firmy, która jest zarejestrowana w obszarze cła i posiada numer EORI.
    Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze "Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana".
    Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi "Zmień dane firmy na PUESC".
  2. Powiąż reprezentanta z firmą, wybierając uprawnienie „Obsługa Wiążącej Informacji Taryfowej”.
    Żeby złożyć formularze w sprawie WIT musisz powiązać reprezentanta z firmą:
  • inną firmę (np. agencję celną)
    lub
  • taką osobę fizyczną, która jest:
    • właścicielem/osobą uprawnioną do samodzielnej reprezentacji firmy lub
    • pracownikiem firmy lub posiada numer EORI, o ile w upoważnieniu otrzymała uprawnienie "Obsługa Wiążącej Informacji Taryfowej".

Uwaga! Jeżeli zlecisz wystąpienie w sprawach WIT innej firmie (np. agencji celnej), musisz udzielić jej upoważnienia w formie przedstawicielstwa bezpośredniego. Inna firma musi posiadać numer EORI.
Aby pracownik innej firmy (np. agent celny) mógł wysłać formularz w sprawie WIT, we wniosku WPE0001 Rejestracja aktualizacja reprezentacji firmy [SZPROT] musi być nadane mu uprawnienie „Obsługa Wiążącej Informacji Taryfowej” w powiązaniu z jego firmą (np. agencją celną).

Sprawdź, jak to zrobić w usłudze "Powiąż reprezentanta z firmą".

KROK 0

  1. Zaloguj się na PUESC.
  2. Wybierz kontekst firmy, dla której chcesz złożyć wniosek.

KROK 1

Wybierz właściwy formularz

WIT-ZZ Wniosek o WIT z załącznikami [EBTI-PL2] 

WIT-BZ Wniosek o WIT bez załączników [EBTI-PL2]

WIT-OD Złożenie odwołania od decyzji WIT [EBTI-PL2]

WIT-PU Wniosek o przedłużenie użycia WIT [EBTI-PL2]

WIT-SP Pismo w sprawie WIT [EBTI-PL2]

WIT-WY Wycofanie wniosku w sprawach WIT [EBTI-PL2]

KROK 2

Wypełnij formularz

  1. Wypełnij kolejno poszczególne sekcje (pola oznaczone gwiazdką są obowiązkowe).
  2. Przy wypełnianiu wniosku o WIT zwróć uwagę na sekcje:
  • Przedstawiciel celny - sekcję wypełniają tylko reprezentanci, którzy w formie pełnomocnictwa mają wpisane „pełnomocnik”,
  • Nomenklatura celna – należy podać nomenklaturę celną, w której ma być udzielona decyzja WIT, np. CN – kod nomenklatury 8-cyfrowy, TARIC – kod nomenklatury 10-cyfrowy,
  • Główne księgi rachunkowe – należy wypełnić tylko w przypadku, gdy księgi znajdują się w innym kraju niż siedziba wnioskodawcy,
  • Kod towaru – jeżeli kod we wniosku jest wpisany, musi być on zgodny z zaznaczoną we wniosku nomenklaturą celną, np. kod 8-cyfrowy to nomenklatura scalona-CN, a kod 10-cyfrowy to nomenklatura Taric-TC,
  • Sprawdzenie kodu taryfy - tylko wnioski z poprawnie wpisanym kodem taryfy mogą być wysłane; jeśli chcesz sprawdzić kod taryfy w systemie ISZTAR4, użyj przycisku „Sprawdź kod taryfy” - wynik weryfikacji pojawi się w polu „Wynik sprawdzenia”,   
  • Załączniki - maksymalny rozmiar pojedynczego pliku to 1500 KB, a maksymalna liczba to 10 sztuk.
  1. Przy wypełnianiu odwołania od wydanej decyzji WIT zwróć uwagę na sekcje:
  • Treść Pisma - gdzie musisz obowiązkowo wskazać zarzuty, istotę i zakres żądania oraz dowody uzasadniające żądanie gdyż wynika to z przepisów prawa,
  • Załączniki - maksymalny rozmiar pojedynczego pliku to 2 MB, a maksymalna liczba to 4 szt.
  1. Przy wypełnianiu wniosku o przedłużenie użycia WIT zwróć uwagę na sekcję:
  • Załączniki  - obowiązkowo musisz dołączyć skany umowy/ów zawartych na podstawie decyzji, zanim decyzja utraciła ważność lub została cofnięta, oraz dodatkową dokumentację np. zgłoszenia celne, świadectwa przywozowe lub wywozowe. Maksymalny rozmiar pojedynczego pliku to 2 MB, a maksymalna liczba to 4 szt.
  1. Wygeneruj dokument (wniosek) i przejdź do zakładki
    Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.

KROK 3

Podpisz formularz

Możesz to zrobić na 3 sposoby:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  2. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
  3. profilem zaufanym.

KROK 4

Wyślij formularz

  1. W zakładce
    Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
    zaznacz i wyślij formularz.
  2. Sprawdź, czy otrzymałeś UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru). UPO potwierdza, że złożyłeś formularz w formie elektronicznej.
  3. Złożony formularz pojawi się w zakładce
    Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.

UWAGA! Wysłany przez ciebie formularz będzie procedowany w Krajowej Informacji Skarbowej.  

Procedowanie wniosku o wydanie WIT może potrwać do 120 dni od momentu zgromadzenia wszystkich informacji o towarze. 

KROK 5

Podpisz i wyślij UPD, odbierz decyzję/pismo

  1. Po wysłaniu przez organ decyzji/pisma w zakładce
    Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
    otrzymasz dokument Urzędowe Potwierdzenie Doręczenia UPD. Aby otrzymać decyzję/pismo, musisz podpisać i wysłać UPD.
  2. Podpisz i wyślij UPD:
    1. w zakładce
      Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
      zaznacz dokument UPD (z ikoną czerwonej, zamkniętej koperty) i wybierz akcję „Podpisz”,
    2. zaznacz dokument UPD (z ikoną czerwonej, otwartej koperty) i wybierz akcję „Wyślij”.
  3. Odbierz decyzję/pismo:
    1. zaznacz dokument „Komunikat systemu EBTI-PL2, przesyłanie załącznika w formacie .pdf do systemu SEAP”, który znajduje się pod dokumentem UPD (z ikoną zielonej, zamkniętej koperty),
    2. wybierz akcję „Podgląd dokumentu”,
    3. pobierz decyzję/pismo przesłaną jako załącznik z linku „Plik do pobrania”.
  4. Jeżeli nie podpiszesz UPD w terminie 14 dni od daty wysłania, przesłana decyzja/pismo zostanie uznane za doręczoną, nawet jeśli ich nie otworzysz.

Wiążąca Informacja Taryfowa (WIT):

  • jest decyzją rozstrzygającą o klasyfikacji taryfowej towarów – ustala właściwy kod Taryfy celnej dla określonego towaru,
  • jest ważna przez okres 3 lat od daty jej wydania,
  • jest wiążąca dla organów celnych i posiadacza jedynie w odniesieniu do towarów, dla których formalności celne zostały dokonane po dniu, w którym została wydana.

Wniosek w sprawie udzielenia WIT możesz złożyć, jeśli:

  • importujesz towary spoza Unii Europejskiej (UE) lub eksportujesz towary poza UE i dokonujesz formalności celnych związanych z przywozem lub wywozem towarów,
  • planujesz wykorzystanie decyzji WIT dla zaplanowanych transakcji dokonywanych między państwami UE a krajami trzecimi (czyli spoza UE).

Wniosek o wydanie Wiążącej Informacji Taryfowej (WIT) składasz do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w formie elektronicznej i w tej formie otrzymasz decyzję WIT. Będziesz mógł także elektronicznie złożyć do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej odwołanie od decyzji WIT.

Korzyści wynikające z posiadania decyzji WIT:

  • WIT to jedyna oficjalna, wiążąca i bezpłatna informacja o klasyfikacji taryfowej towarów, która zapewnia jednolite i poprawne stosowanie nomenklatury towarowej dla potrzeb celnych na terenie UE,
  • WIT ułatwia zarządzanie przedsiębiorstwem w zakresie kalkulacji przewidywanych zysków, ponieważ gwarantuje właściwe naliczanie należności celnych,
  • WIT jest pomocna przy ustalaniu refundacji wywozowych i wszelkich innych kwot ustanowionych dla wywozu lub przywozu w ramach wspólnej polityki rolnej,
  • WIT skraca czas odprawy celnej.

Możliwość przedłużonego użycia:

Jeżeli mają zastosowanie przepisy art. 34 ust. 1 lit. b) lub ust. 7 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC), decyzja WIT może być nadal używana w odniesieniu do wiążących umów zawartych na podstawie decyzji, zanim te decyzje utraciły ważność lub zostały cofnięte. Okres przedłużonego użycia, nie przekracza sześciu miesięcy od daty utraty ważności lub od daty cofnięcia decyzji WIT.

Posiadacz decyzji składa wniosek:

  • do organu celnego, który wydał decyzję,
  • w terminie 30 dni od dnia, w którym utraciła ona ważność lub została cofnięta,
  • wskazując ilości, dla których wnosi o przedłużone stosowanie, oraz
  • podając państwo lub państwa członkowskie, w których towary zostaną poddane formalnościom celnym w okresie przedłużonego użycia.

Do decyzji WIT unieważnionych w trybie art. 34 ust. 4 UKC oraz takich, które zostały wydane w sprzeczności z obowiązującym prawem wspólnotowym, nie stosuje się okresu karencji.

Złożenie wniosku o udzielenie wiążącej informacji taryfowej, jak i udzielenie decyzji WIT, nie podlegają opłacie skarbowej.

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi w szczególności ze względu na awarie po stronie SISC lub zapowiadane prace serwisowe.

Informacje o niedostępności usługi publikowane są na PUESC. W przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej, gdy złożenie wniosku w formie elektronicznej nie jest w danym momencie możliwe, należy odłożyć złożenie wniosku do czasu, aż usługa będzie dostępna.

Jeżeli kończy się termin na dostarczenie informacji uzupełniających do wniosku, należy zgłosić brak możliwości uzupełnienia wniosku w wyznaczonym czasie, przesyłając stosowną informację do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na adres e-mail: kancelaria.kis@mf.gov.pl z podaniem numeru sprawy.

HD - Taryfa celna

Informacje o publikacji

Pierwsza publikacja: 10.03.2025 14:37 Sylwia Mystkowska