Złóż wniosek o zwrot/umorzenie kwot należności celnych i/lub sprostowanie zgłoszenia celnego
Dzięki usłudze złożysz wniosek o zwrot/umorzenie kwot należności celnych i/lub sprostowanie zgłoszenia celnego.
Usługa jest skierowana do podmiotów/osób, które zapłaciły lub są zobowiązane do zapłacenia kwoty należności celnych albo podmiotów/osób, które przejęły takie obowiązki/uprawnienia i chcą uzyskać decyzje w przedmiocie umorzenia lub zwrotu tych należności.
Z usługi możesz skorzystać elektronicznie za pomocą formularza lub tradycyjnie w formie papierowej.
Załóż konto
Zaloguj się
KROK 1
Wypełnij formularz wniosku
KROK 2
Podpisz wniosek
KROK 3
Wyślij wniosek
KROK 4
Sprawdzaj stan sprawy
KROK 5
Odbierz decyzję korzystną lub decyzję odmowną.
Usługa krok po kroku
Przed wypełnieniem formularza przygotuj:
podstawowe dane podmiotu (EORI),
dokumenty, które chcesz dołączyć – szczegóły znajdziesz w Kroku 1 pkt 3,
upoważnienie oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej od złożonego upoważnienia – jeśli reprezentujesz podmiot, który składa wniosek.
Sprawdź, jak dostarczyć oryginał upoważnienia wraz z opłatą skarbową w sekcji Co powinieneś wiedzieć.
Pamiętaj – musisz podpisać wniosek w sposób określony w KROKU 2. Przygotuj dane do złożenia podpisu elektronicznego.
KROK WSTĘPNY
Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Wypełnij wszystkie wymagane pola wybranego formularza. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do pól – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
Jako organ właściwy dla wniosku wybierz naczelnika urzędu celno-skarbowego, który przyjął zgłoszenie celne.
Uwaga! Pola obowiązkowe są oznaczone czerwoną gwiazdką.
Pamiętaj! We wniosku możesz wskazać dane osoby do kontaktu (e-mail, telefon). Pracownik organu prowadzącego sprawę będzie mógł wykorzystać je do bieżących kontaktów w toku sprawy.
Dołącz załączniki, które chcesz przesłać razem z formularzem:
skany dokumentów opisujące towar, co do jego rodzaju, wskazujące jego ilość lub masę netto, numery seryjne, wartość, itp. (np. dokumenty handlowe, specyfikacje towarowe, ewidencje magazynowe). Pamiętaj, że co do zasady warunkiem zwrotu lub umorzenia jest zapewnienie możliwości przedstawienia towaru organowi na jego żądanie. Jeżeli jednak w chwili składania wniosku tego warunku nie możesz spełnić, to możesz posłużyć się dowodami pozwalającymi na identyfikację towarów wystarczającymi do stwierdzenia, że są to te towary, wobec których powstały należności celne będące przedmiotem wniosku o zwrot lub umorzenie,
skany dokumentów związane z importem towarów i określeniem wysokości należności celnych (komunikaty zgłoszeń celnych, wpisy do rejestrów procedury uproszczonej, decyzje administracyjne),
skany dokumentów potwierdzające miejsce przechowywania towarów lub potwierdzające ich wywóz albo zniszczenie, jeśli jest to istotne dla wykazania przesłanek do zwrotu lub umorzenia należności celnych,
w przypadku, gdy zwrot lub umorzenie związane jest z planowanym zniszczeniem towaru, skan pozwolenia na uszlachetnianie czynne polegające na zniszczeniu lub decyzję organu właściwego dla miejsca przechowywania towaru na takie zniszczenie.
Uwaga! Załączniki, które składasz razem z wnioskiem, muszą być w formie skanów w formacie PDF. Łączna wielkość załączników nie może przekroczyć 10 MB.
Wybierz „Wygeneruj dokument”, a następnie przejdź do zakładki
Sprawdź, czy otrzymałeś UPO.
Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
i sprawdź, czy otrzymałeś UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru).
UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.
Twój wniosek trafi do weryfikacji.
KROK 4
Sprawdzaj stan sprawy
Decyzja powinna zostać wydana w ciągu 120 dni od otrzymania twojego wniosku z możliwością przedłużenia tego terminu. W tym czasie naczelnik urzędu celno-skarbowego, do którego złożyłeś wniosek sprawdzi czy można wydać tobie decyzję zgodną z twoim wnioskiem. W trakcie postępowania możesz otrzymać informacje związane z twoim wnioskiem:
Jeśli twój wniosek nie był kompletny, otrzymasz wezwanie o uzupełnienie. Znajdziesz je w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Wezwanie”. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia), będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu - zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.
Jeśli organ celny przedłuży termin rozpatrzenia twojego wniosku, otrzymasz informację o nowym terminie załatwienia sprawy. Organ celny wyjaśni ci przyczynę przedłużenia. Informację znajdziesz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Informacja”. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia), będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu - zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.
Jeżeli nie spełniasz warunków do wydania decyzji zgodnej z twoim wnioskiem, naczelnik urzędu celno-skarbowego wyda decyzję odmowną. W takim przypadku otrzymasz informację o prawie do wypowiedzenia się. Informację znajdziesz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Informacja”. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia), będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu - zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”. W ciągu 30 dni możesz zapoznać się z dokumentami zebranymi w sprawie i przedstawić organowi swoje stanowisko. Swoje stanowisko możesz przesłać korzystając z formularza DDS0001 Dokument do sprawy [SEAP].
Pamiętaj! Przedstawienie swojego stanowiska to twoje prawo a nie obowiązek.
Uwaga! Informację o przesłanych dokumentach otrzymasz pocztą elektroniczną na adres podany podczas rejestracji swojego konta. Korespondencję możesz otrzymać także na e-mail i adres osoby do kontaktu, którą wskażesz we wniosku.
KROK 5
Odbierz decyzję wniosek o zwrot/umorzenie kwot należności celnych i/lub sprostowanie zgłoszenia celnego lub decyzję odmowną.
Jeśli spełniasz warunki, naczelnik urzędu celno-skarbowego wyda ci decyzję o zgodną z twoim wnioskiem. W przeciwnym przypadku, naczelnik wyda decyzję odmowną.
Odszukaj dokument o nazwie: Decyzja o zwrocie lub umorzeniu lub kwot należności celnych i/lub sprostowaniu zgłoszenia celnego lub Decyzja odmowna. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia), będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu - zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.
Jeśli nie jesteś zadowolony z wydanej decyzji, możesz się od niej odwołać. Możesz to zrobić za pomocą formularza WDWCO001 Odwołanie od decyzji [SZPROT].
UWAGA! Odwołanie możesz złożyć w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Co powinieneś wiedzieć
Jak dostarczyć oryginał upoważnienia
Jeśli jesteś upoważniony do złożenia wniosku, musisz dołączyć do wniosku upoważnienie, z którego wynika zakres twoich uprawnień oraz skan potwierdzenia uiszczenia opłaty skarbowej. Nie dotyczy to osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu z mocy prawa, np. właściciela, prokurenta samoistnego, prezesa zarządu, czy członka zarządu uprawnionego do samodzielnej reprezentacji w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Oryginał pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej przekaż do organu właściwego do rozpatrzenia wniosku. Możesz to zrobić na dwa sposoby:
dołącz do wniosku upoważnienie elektroniczne, tj. podpisane elektronicznie przez mocodawcę lub uwierzytelnione elektronicznie przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego, notariusza lub przez osobę uprawnioną przez przedsiębiorcę posiadającego status AEO lub posiadającego pozwolenie na uproszczenia celne, albo
prześlij dokumenty pocztą tradycyjną na adres organu właściwego do rozpatrzenia wniosku.
Jeżeli jesteś zarejestrowanym przedstawicielem celnym podmiotu i złożyłeś już upoważnienie, z którego wynika zakres twoich uprawnień, nie musisz składać odrębnego upoważnienia. Wystarczy, że się powołasz na tą okoliczność.
W jakich przypadkach możesz złożyć wniosek o zwrot/umorzenie kwot należności celnych i/lub sprostowanie zgłoszenia celnego:
W przypadku stwierdzenia nadpłaty lub błędu organu lub zastosowania zasady słuszności – nie upłynął termin 3 lat licząc od dnia powiadomienia o długu, chyba, że wykażesz, iż nieprzewidziane okoliczności lub działanie siły wyższej uniemożliwiło zachowanie tego terminu.
W przypadku stwierdzenia wadliwości lub niezgodności towarów z warunkami umowy – nie upłynął termin 1 roku od dnia powiadomienia o długu celnym, chyba, że wykażesz, iż nieprzewidziane okoliczności lub działanie siły wyższej uniemożliwiło zachowanie tego terminu.
W przypadku unieważnienia zgłoszenia celnego – nie upłynął termin określony w przepisach dotyczących unieważnienia.
Jakie są warunki otrzymania decyzji
Zwrot (w przypadku ich uiszczenia) lub umorzenie należności celnych możliwy jest w przypadku:
zaistnienia nadpłaty w zakresie tych należności (także w przypadku unieważnienia zgłoszenia celnego lub jego sprostowania), lub
wadliwości importowanych towarów lub ich niezgodności z warunkami umowy, lub
błędu właściwych organów w ich określeniu, lub
gdy przemawia za tym zasada słuszności.
Decyzję w sprawie zwrotu lub umorzenia należności celnych podejmuje organ, który zarejestrował te należności i powiadomił o tym podmiot.
Istnieją jednak sytuacje, gdy akta sprawy organ ten przekazuję Komisji Europejskiej w celu podjęcia decyzji, jeśli:
w opinii organu to Komisja Europejska w wyniku niedopełnienia swoich obowiązków doprowadziła do szczególnej sytuacji uzasadniającej zwrot lub umorzenie, lub
w opinii organu to Komisja Europejska popełniła błąd skutkujący niewłaściwym określeniem wysokości należności celnych, lub
okoliczności sprawy są związane z ustaleniami dochodzenia unijnego prowadzonego w oparciu o odrębne przepisy lub umowy międzynarodowe, lub
przedmiotowa kwota do umorzenia lub zwrotu z powodu zaistnienia błędu lub innych szczególnych okoliczności jest równa albo przekracza 500 000 EUR.
Przekazanie akt sprawy do Komisji Europejskiej nie jest stosowane w sytuacjach powyższych, jeśli Komisja przyjęła decyzję lub bada sprawę porównywalną w zakresie okoliczności faktycznych i prawnych.
Zwrot należności celnych nie powoduje wypłaty odsetek, z wyjątkiem odsetek za zwłokę, gdy nie zostanie wykonana z przyczyn zależnych od organu decyzja o zwrocie w terminie 3 miesięcy, licząc od daty jej wydania.
Decyzja może zawierać warunek uzależniający zwrot lub umorzenie należności celnych od zrealizowania przez ciebie określonych czynności takich jak wywóz towaru lub objęcie go procedurą specjalną lub zniszczenie lub zrzeczenie się go na rzecz Skarbu Państwa. W takiej sytuacji w decyzji wskazany jest organ monitorujący realizację tych formalności celnych przez ciebie, ponadto wyznaczony jest w decyzji termin na realizację tych formalności – do 60 dni licząc od dnia doręczenia tobie decyzji. Jeżeli nie dotrzymasz tego terminu, utracisz prawo do zwrotu lub umorzenia należności celnych chyba, że udowodnisz, iż niedotrzymanie terminu nastąpiło z powodu zaistnienia nieprzewidzianych okoliczności lub działania siły wyższej.
Formularz przesłania dokumentu do sprawy, która jest w trakcie obsługi w urzędzie
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
Niedostępność usługi, sytuacje awaryjne
Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi, w szczególności ze względu na awarię lub zapowiadane prace serwisowe.
Usługa jest dostępna tylko na portalu PUESC. Spróbuj ponownie skorzystać z usługi, gdy pojawi się informacja o usunięciu awarii lub zakończeniu prac serwisowych.
Wniosek możesz złożyć również papierowo do właściwego organu określonego w KROKU 1 punkt 2.
w treści wiadomości napisz, co działa nieprawidłowo lub czego chcesz się dowiedzieć,
wyślij wiadomość z adresu e-mail, którego użyłeś do założenia konta na PUESC (login PUESC),
telefon – 33 483 20 55.
Oczekiwanie na rozmowę z konsultantem Help Desk SISC to maksymalnie 30 minut. Średni czas oczekiwania wynosi 5 minut.
Czas realizacji
Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.
Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco, maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do 4 godzin.
Obsługa zgłoszeń, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.
Obsługa wniosków, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Opis w przygotowaniu.
Przydatne linki
Strony otwierają się w nowych oknach przeglądarki:
Strony w serwisie EUR-Lex (Baza aktów prawnych Unii Europejskiej) oraz serwisie ISAP (Internetowy System Aktów Prawnych) otwierają się w nowych oknach przeglądarki: