Złóż wniosek o wydanie banderol i uzyskaj upoważnienie do ich odbioru
Usługa przyśpiesza proces pozyskiwania znaków akcyzy, które powinny zostać nałożone na wyroby akcyzowe przed ich wprowadzeniem do obrotu.
Usługa pozwala na złożenie wniosku o wydanie /sprzedaż/ konkretnej liczby znaków akcyzy (banderol), dokonanie zapłaty za banderole oraz uzyskanie upoważnienia do ich odbioru.
Sprawdź, jak skorzystać z usługi.
Jeżeli składasz wniosek w tej sprawie kolejny raz wyszukaj go w Katalogu formularzy (zakładka Formularze) podając symbol WNSB lub przejdź do części Lista formularzy do wypełnienia w celu skorzystania z usługi (poniżej).
Jakie produkty muszą mieć banderole
Napoje alkoholowe (wyroby spirytusowe, wino), wyroby tytoniowe (papierosy, tytoń), susz tytoniowy*, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy - banderolami podatkowymi.
Ważne! Obowiązek banderolowania płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich, wprowadzonych do obrotu do 30 czerwca 2020 roku, rozpoczyna się 31 grudnia 2020 roku, a tych, które będą wprowadzone do 31 grudnia 2020 roku - 30 kwietnia 2021 roku. Oznacza to, że te płyny do papierosów elektronicznych lub wyroby nowatorskie, które do 30 czerwca 2020 roku będą znajdować się w sprzedaży detalicznej muszą po 31 grudnia 2020 roku mieć już naniesione banderole legalizacyjne. Natomiast płyny do papierosów elektronicznych lub wyroby nowatorskie, które zostaną wprowadzone do obrotu między 1 lipca a 31 grudnia 2020 roku, muszą zostać oznaczone legalizacyjnymi znakami akcyzy po 30 kwietnia 2021 roku.
Dotyczy to wszystkich płynów do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich wyprodukowanych w kraju, zaimportowanych lub nabytych wewnątrzwspólnotowo, jeśli zostaną one przeznaczone do sprzedaży.
Usługa skierowana jest do podmiotów, które muszą stosować banderole:
- składy podatkowe,
- importerzy,
- podmioty, które sprowadzają towary z UE,
- przedstawiciele podatkowi,
- podmioty, które produkują wyroby akcyzowe poza składem podatkowym, od których zapłacono już akcyzę, podmioty produkujące do 1000 hl w ciągu roku kalendarzowego win uzyskanych z winogron z upraw własnych, mniej niż 10 hl w ciągu roku kalendarzowego alkoholu etylowego (produkcja w gorzelni rolniczej), podmioty produkujące wyroby, od których została zapłacona akcyza w formie przedpłaty,
- właściciele wyrobów akcyzowych, którzy zlecili ich produkcję w cudzym składzie podatkowym,
- podmioty, które kupują wyroby akcyzowe wyprodukowane w składzie podatkowym
Ponadto banderole powinien stosować podmiot, który nie posiada statusu pośredniczącego podmiotu tytoniowego i sprzedaje, sprowadza z UE lub importuje spoza UE susz tytoniowy*.
*Susz tytoniowy to tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym, przy czym nie ma znaczenia jego wilgotność.
- Załóż konto na PUESC – sprawdź, jak to zrobić w usłudze „Załóż konto lub sprawdź swoje dane”.
- W trakcie zakładania konta z podstawowym zakresem uprawnień nie musisz potwierdzać swojej tożsamości. Musisz posiadać podpis elektroniczny lub kwotę przychodu za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania deklaracji. Jeżeli nie posiadasz certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego, możesz pobrać certyfikat celny – sprawdź, jak to zrobić w usłudze „Uzyskaj lub unieważnij certyfikat celny
- Zaloguj się na PUESC i wypełnij właściwy formularz.
Z usługi możesz również skorzystać przesyłając dokumenty elektroniczne przy wykorzystaniu funkcjonalności systemów zewnętrznych zintegrowanych z PUESC (interfejs niewizualny, usługa sieciowa). Szczegółowe informacje o możliwościach i warunkach skorzystania z tej formy udostępnienia usługi znajdziesz w niniejszym opisie w części: Jak skorzystać z interfejsu niewizualnego (usługa sieciowa).
- Załączniki do wniosku:
- Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości ZAS-W
- Odpis z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego
- Zaświadczenie o wpisie do CEIDG
- Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego
- Zaświadczenie o wpisie do rejestru producentów wyrobów tytoniowych
- Zaświadczenie o wpisie do rejestru działalności regulowanej w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych
- Zaświadczenie o wpisie do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność regulowaną w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich
- Zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi do 18% zawartości alkoholu
- Zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi powyżej 18% zawartości alkoholu
- Potwierdzenie złożenia zabezpieczenia akcyzowego
- Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego
- Zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca
- Zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca
- Zezwolenie na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego
- Zezwolenie wyprowadzenia
- Zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym
Spośród wymienionych załączników złóż tylko te, które odpowiadają profilowi Twojej działalności.
Urząd skarbowy może zażądać przedstawienia oryginałów tych dokumentów. Wszystkie załączniki powinny być aktualne w dniu składania wniosku (gdy jesteś vatowcem, to zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami musisz przedstawić za ostatni miesiąc lub jeśli rozliczasz się kwartalnie – za ostatni kwartał).
Wymienionych załączników nie musisz dołączać:
- jeśli urząd skarbowy dysponuje tymi dokumentami i dane w nich zawarte są aktualne,
- gdy urząd skarbowy jest w stanie sam sprawdzić te dane.
- Ustal właściwy urząd skarbowy – właściwość ustala się ze względu na adres siedziby lub zamieszkania podmiotu, który ma obowiązek oznaczania wyrobów znakami akcyzy (banderolowania wyrobów akcyzowych).
- Podpis elektroniczny (certyfikat kwalifikowany lub certyfikat celny) lub kwotę przychodu za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania wniosku, jeżeli wybierzesz podpisanie wniosku z wykorzystaniem kwoty przychodu.
- Wybierz na PUESC formularz WNSB – wniosek o wydanie banderol podatkowych lub sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol.
- Wypełnij formularz korzystając z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól formularza.
Uwaga! Na adres e-mail, który podasz podczas składania wniosku będziesz otrzymywać informacje o zmianach statusu wniosku lub konieczności złożenia korekty.
- Po wypełnieniu formularza kliknij „wygeneruj formularz” (na dole po prawej stronie).
- Przejdź do zakładki „Mój pulpit – „Do wysyłki i robocze”. Na liście dokumentów znajdziesz wygenerowany formularz – kliknij „podpisz” – wybierz rodzaj podpisu i postępuj wg komunikatów na ekranie.
- Po zmianie statusu dokumentu na liście do wysyłki na „podpisany” wybierz AKCJĘ „wyślij”.
- Przejdź do zakładki „Moje sprawy i dokumenty” i sprawdź czy otrzymałeś UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru). UPO to dowód i potwierdzenie złożenia wniosku w formie elektronicznej.
- Przejdź do zakładki „Moje sprawy i dokumenty” i sprawdź czy otrzymałeś dokument o nazwie „Informacja dla podatnika”. Otwórz dokument i sprawdź czy komunikat zawiera informację o zatwierdzeniu wniosku i możliwości zapłaty.
- Zapłać za wnioskowane banderole.
Wniosek możesz złożyć w dowolnym momencie.
Wpłacasz dwie kwoty: jedną za wartość banderol oraz drugą na pokrycie kosztów wytworzenia banderol.
Wysokość kwot zostanie wyliczona automatycznie podczas wypełniania wniosku.
Zapłaty dokonasz:
- Z wykorzystaniem szybkich płatności online – szczegóły znajdziesz w części Jak skorzystać z szybkich płatności online. To najprostszy sposób zapłaty.
- Przelewem na konto jednego wyznaczonego w ramach KAS urzędu skarbowego:
Uwaga! Są dwa odrębne rachunki bankowe – jeden dla wpłaty kwoty za wytworzenie banderol, drugi dla wpłaty kwoty za wartość banderol.
Powyższe dane są niezbędne do dokonania automatycznego rozliczenia wpłat z tytułu wartości podatkowych znaków akcyzy i należności za legalizacyjne znaki akcyzy (banderole podatkowe i legalizacyjne) oraz wpłat z tytułu kosztów wytworzenia banderol (tylko banderole podatkowe).
- wpłaty z tytułu kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy (tylko banderole podatkowe):
- w bankowości internetowej wybierz „PRZELEW do US”,
- wybierz rachunek bankowy nr 25 1010 1270 0008 2422 3100 0000,
- wpisz nazwę i adres organu podatkowego: Urząd Skarbowy w Nowym Targu, ul. Parkowa 13, 34-400 Nowy Targ,
- wpisz nazwę i adres zobowiązanego:
- NIP (podatnik prowadzący działalność gospodarczą),
- wybierz Typ okresu: J – dzień (RRJDDMM np. 21J2703) - dzień złożenia wniosku,
- wybierz symbol formularza POZDOCH,
- identyfikacja zobowiązania: banderole.
- wpłaty z tytułu wartości podatkowych znaków akcyzy i należności za legalizacyjne znaki akcyzy (banderole podatkowe i legalizacyjne):
- w bankowości internetowej wybierz „PRZELEW do US”,
- wybierz rachunek bankowy nr 84 1010 1270 0008 2422 2400 0000,
- wpisz nazwę i adres organu podatkowego: Urząd Skarbowy w Nowym Targu, ul. Parkowa 13, 34-400 Nowy Targ,
- wpisz nazwę i adres zobowiązanego:
- NIP (podatnik prowadzący działalność gospodarczą),
- wybierz Typ okresu: J – dzień (RRJDDMM np. 21J2703) - dzień złożenia wniosku,
- wybierz symbol formularza WNSB,
- identyfikacja zobowiązania: banderole.
- wpłaty z tytułu kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy (tylko banderole podatkowe):
Płatności online możesz dokonać jako osoba fizyczna lub podmiot gospodarczy jeśli posiadasz:
- konto na portalu PUESC
- konto bankowe w jednym z banków współpracujących z operatorem płatności PayByNet.
Zapłacisz online, jeżeli:
- dokument zarejestrowany na PUESC umożliwia tę formę płatności,
- poprawnie wysłałeś dokument i dostałeś potwierdzenie jego przyjęcia na PUESC,
- nie upłynął termin płatności dokumentu,
- w kolumnie „STATUS E-PŁATNOŚCI” dokument ma status „Do zapłaty”.
Aby zapłacić online przejdź ze strony głównej PUESC na Mój Pulpit, a następnie do zakładki Moje sprawy i dokumenty gdzie znajdują się wszystkie Twoje dokumenty i odszukaj dokument, który chcesz opłacić.
Przy tym dokumencie kliknij "Przejdź do e-płatności". Po chwili otrzymasz podsumowanie płatności za dokument. Zweryfikuj wyświetlone dane. Aby kontynuować potwierdź i naciśnij przycisk "Zapłać".
W kolejnym kroku wybierz bank i zaloguj się na swoje konto w wybranym banku. Po zalogowaniu otrzymasz propozycje przelewu, którą należy potwierdzić z wykorzystaniem bankowych zabezpieczeń. Po potwierdzeniu przelewu zostaniesz przekierowany na PUESC i otrzymasz informacje czy przelew został zrealizowany. Jeżeli masz drugą płatność w przypadku banderol podatkowych potwierdź i naciśnij drugi przycisk "Zapłać".
Po krótkiej chwili status płatności na Twoim dokumencie zmieni się na "Transakcja zrealizowana" i pojawi się dodatkowy przycisk "Szczegóły płatności", pod którym możesz znaleźć szczegółowe informacje o dokonanej płatności.
Uwaga! opłata online zostanie powiększona o prowizję, którą nalicza operator płatności.
Dodatkowe informacje o szybkich płatnościach online, w tym aktualną listę banków współpracujących z PayByNet oraz wysokość prowizji, znajdziesz w opisie usługi Zapłać należności poprzez e-Płatności
Po tym jak zapłacisz za wydanie banderol, urząd skarbowy ci je wyda. Natomiast jeśli nie wpłacisz pieniędzy za banderole lub, gdy nie złożysz wymaganych dokumentów, to urząd skarbowy odmówi ci wydania banderol. Banderole można odebrać również w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. na podstawie otrzymanego upoważnienia do odbioru banderol.
Uwaga! Urząd skarbowy może odmówić wydania banderol, jeśli masz zaległości podatkowe w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa lub gdy jest wobec Ciebie prowadzone postępowanie egzekucyjne, upadłościowe lub likwidacyjne, z wyjątkiem likwidacji przedsiębiorstwa państwowego w celu jego prywatyzacji.
Gdy urząd odmówi wydania banderol, zwróci ci pieniądze w ciągu 7 dni od dnia wydania decyzji o odmowie.
Opis w przygotowaniu
Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi w szczególności ze względu na awarie po stronie SISC lub zapowiadane prace serwisowe.
W przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej, gdy złożenie wniosku w formie elektronicznej nie może zostać odłożone w czasie, przekaż wniosek do właściwego urzędu skarbowego wniosek w formie papierowej – drogą pocztową lub osobiście. Rozstrzygnięcie otrzymasz w tej samej formie.
Kontakt całodobowy 24/7/365 poprzez:
- portal Centralny Service Desk
- e-mail: helpdesk-eclo@mf.gov.pl
- w polu temat wpisz nazwę usługi
- w treści wiadomości opisz co działa nieprawidłowo bądź napisz, czego chcesz się dowiedzieć
- wyślij wiadomość z adresu e-mail, który został użyty do założenia konta na PUESC (login PUESC)
- telefon - 33 483 20 55;
Oczekiwanie na rozmowę z konsultantem Help Desk SISC to maksymalnie 30 minut. Średni czas oczekiwania wynosi 5 minut.
Czas realizacji
- Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.
- Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco, maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do 4 godzin.
- Obsługa zgłoszeń wymagająca wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii- przykładowy wpis) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.
- Obsługa wniosków wymagająca wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii- przykładowy wpis) w dni robocze od 7:30 do 15:30 maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.
Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy (strona otworzy się w nowym oknie lub na nowej karcie przeglądarki)
Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722, z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. z 2019 r. poz.1147 z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (Dz. U. z 2019 r. poz. 2427).