Złóż deklarację uproszczoną dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych

Usługa skierowana jest do Ciebie, jeśli jesteś podatnikiem podatku akcyzowego, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych.

Z usługi można skorzystać za pomocą  dedykowanego formularza (AKC-UA) lub kanału webservice (usługa sieciowa).

Uwaga! Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, to jesteś zobowiązany do składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Pamiętaj aby deklarację złożyć z odpowiednim wyprzedzeniem - nie czekaj na ostatni dzień terminu do złożenia deklaracji.

Załóż konto

Zaloguj się

KROK 1

Wypełnij formularz AKC-UA

KROK 2

Podpisz deklarację

KROK 3

Wyślij deklarację

KROK 4

Zapłać akcyzę

Pamiętaj – musisz podpisać deklarację w sposób określony w KROKU 2.

Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.

KROK WSTĘPNY

Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.

Uwaga! Deklarację możesz złożyć, posiadając zarówno  „PODSTAWOWY ZAKRES UPRAWNIEŃ”, jak i „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”. 

KROK 0

Zaloguj się na PUESC

KROK 1

Wypełnij formularz AKC-UA

  1. Wybierz na PUESC formularz deklaracji AKC-UA(1) Deklaracja- obowiązuje od 01.07.2021 [ZEFIR2]strona otwiera się w nowym oknie
  2. Wypełnij formularz. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól formularza – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
  3. Wygeneruj dokument (deklarację) i przejdź do zakładki

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

KROK 2

Podpisz deklarację

Możesz to zrobić na 2 sposoby:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  2. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,

KROK 3

Wyślij deklarację

  1. W zakładce

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

zaznacz i wyślij deklarację.

  1. Przejdź do zakładki

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

i sprawdź, czy otrzymałeś UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru). UPO potwierdza, że złożyłeś deklarację w formie elektronicznej i możesz zapłacić zadeklarowany podatek tradycyjnym przelewem. Wysłana przez ciebie deklaracja będzie weryfikowana w systemie.

KROK 4

Zapłać akcyzę

Możesz to zrobić na dwa sposoby:

  1. za pomocą e-Płatności:
  • sprawdź, czy złożony dokument (deklaracja) w zakładce
    Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
  • uzyskał „Status e-Płatności” „Do zapłaty”, 
  • wybierz przycisk [ZAPŁAĆ],
  • odśwież ekran i sprawdź, czy status dokumentu w kolumnie „Status e-Płatności”
    (Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty)
    zmienił się na „Transakcja zrealizowana”– może to potrwać około 60 sekund.
    UWAGA! Opłata online zostanie powiększona o prowizję w wysokości 59 gr.
  1. przelewem tradycyjnym (PRZELEW do US)

Więcej dowiesz się w sekcji Ile zapłaciszstrona otwiera się w nowym oknie.

Jeżeli nabywasz wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy (strona otwiera się w nowym oknie) lub wyroby akcyzowe niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, masz obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi deklaracji uproszczonej oraz obliczenia akcyzy i dokonania jej zapłaty w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju powinieneś dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym (ZPNW) do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

  • Kanał webservice (usługa sieciowa)

Możesz przesłać komunikaty przy wykorzystaniu funkcjonalności systemów zewnętrznych zintegrowanych z PUESC (kanał webservice, usługa sieciowa). Szczegółowe informacje o możliwościach i warunkach skorzystania z tej formy udostępnienia usługi znajdziesz na stronie „Usługi sieciowe – informacje i specyfikacje”. Właściwych dokumentów szukaj w sekcji „System ZEFIR2”

O wysokości akcyzy dowiesz się z wypełnionego formularza deklaracji.

Akcyzę możesz zapłacić przelewem tradycyjnym na konto organu podatkowego:

  • W bankowości internetowej wybierz „PRZELEW do US”
  • Wybierz rachunek bankowy nr:

84 1010 1270 0008 2422 2400 0000

  • Wpisz nazwę i adres organu podatkowego:

Urząd Skarbowy w Nowym Targu, ul. Parkowa 13, 34-400 Nowy Targ

  • wpisz nazwę i adres zobowiązanego oraz podaj:

NIP (podatnik prowadzący działalność gospodarczą) lub

PESEL (podatnik nieprowadzący działalności gospodarczej),

  • wybierz Typ okresu: J-dzień i wpisz datę powstania obowiązku podatkowego/datę przekroczenia granicy np. 25 października 2021 r. tj. 21J2510; w przypadku deklaracji wielopozycyjnych - wpisz najwcześniejszą datę powstania obowiązku podatkowego),
  • wybierz symbol formularza AKC-UA.

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi w szczególności ze względu na awarie lub zapowiadane prace serwisowe.

Jeśli problemy techniczne nie pozwolą ci złożyć deklaracji elektronicznie, przekaż ją w formie papierowej. Do złożenia deklaracji papierowej w urzędzie będzie ci potrzebny wzór deklaracji do wydruku – znajdziesz go w części Przydatne linki. Wypełnij formularz i złóż go we właściwym urzędzie skarbowym.

Kontakt całodobowy 24/7/365 poprzez:

  • portal Centralny Service Desk

Zaloguj do Help Desk SISC

  • e-mail – helpdesk-eclo@mf.gov.pl
    • w polu temat wpisz nazwę usługi,
    • w treści wiadomości napisz, co działa nieprawidłowo lub czego chcesz się dowiedzieć,
    • wyślij wiadomość z adresu e-mail, którego użyłeś do założenia konta na PUESC (login PUESC),
  • telefon – 33 483 20 55.

Oczekiwanie na rozmowę z konsultantem Help Desk SISC to maksymalnie 30 minut. Średni czas oczekiwania wynosi 5 minut.

Czas realizacji

  • Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.
  • Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco,  maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do  4 godzin.
  • Obsługa zgłoszeń, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii - przykładowy wpis) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.
  • Obsługa wniosków, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii - przykładowy wpis) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.
  1. Przesłałem deklarację podając błędne dane na formularzu. Co zrobić?

W przypadku pomyłki możesz złożyć korektę do deklaracji. Korektę złóż na wersji formularza, na której złożony został dokument pierwotny. Podaj numer UPO (Urzędowe Potwierdzenie Odbioru) dokumentu pierwotnego, co pozwoli poprawnie  powiązać dokumenty w systemie.

  1. Kto może podpisywać deklarację kwotą przychodu?

Kwotą przychodu możesz podpisać deklarację składaną we własnym imieniu- jeżeli jesteś osobą fizyczną lub osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność.

  1. Jak mogę upoważnić kogoś do składania deklaracji elektronicznych w moim imieniu?

Musisz złożyć do właściwego urzędu skarbowego (dla PIT) Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1).

  1. Co należy zrobić jeżeli otrzymam komunikat Nie znaleziono kontrahenta (podatnika) w systemach zewnętrznych?

Musisz złożyć do właściwego urzędu skarbowego (dla PIT) Zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem (ZAP-3).

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (strona otwiera się w nowym oknie)

Informacje o publikacji

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2022 13:01 Jacek Wojdak
Pierwsza publikacja: 29.06.2021 10:12 Artur Orlicz
Komórka odpowiedzialna: Departament Podatku Akcyzowego i Podatku od Gier MF