Złóż deklarację o wysokości akcyzy pobranej i wpłaconej przez płatnika   

Usługa skierowana jest do ciebie, jeśli jesteś  płatnikiem akcyzy od sprzedaży, dokonywanej w trybie egzekucji, samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z usługi możesz skorzystać za pomocą dedykowanego formularza (AKC-P) lub kanału webservice (usługa sieciowa).

Załóż konto

Zaloguj się

KROK 1

Wypełnij formularz AKC-P

KROK 2

Podpisz deklarację

KROK 3

Wyślij deklarację

KROK 4

Zapłać akcyzę

Pamiętaj – musisz podpisać deklarację w sposób określony w KROKU 2.

Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.

KROK WSTĘPNY

Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.

Uwaga! Deklarację możesz złożyć, posiadając zarówno  „PODSTAWOWY ZAKRES UPRAWNIEŃ”, jak i „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”. 

KROK 0

Zaloguj się na PUESC

KROK 1

Wypełnij formularz AKC-P

  1. Wybierz na PUESC formularz deklaracji AKC-P(3) ­Deklaracja­ obowiązuje od 01.07.2021 [ZEFIR2]strona otwiera się w nowym oknie
  2. Wypełnij formularz. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól formularza – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
  3. Wygeneruj dokument (deklarację) i przejdź do zakładki

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

KROK 2

Podpisz deklarację

Możesz to zrobić na 2 sposoby:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  2. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,

KROK 3

Wyślij deklarację

  1. W zakładce

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

zaznacz i wyślij deklarację.

  1. Przejdź do zakładki

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

i sprawdź, czy otrzymałeś UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru). UPO potwierdza, że złożyłeś deklarację w formie elektronicznej i możesz zapłacić zadeklarowany podatek tradycyjnym przelewem. Wysłana przez ciebie deklaracja będzie weryfikowana w systemie.

KROK 4

Zapłać akcyzę

Możesz to zrobić na dwa sposoby:

  1. za pomocą e-Płatności:
  • sprawdź, czy złożony dokument (deklaracja) w zakładce
    Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
  • uzyskał „Status e-Płatności” „Do zapłaty”, 
  • wybierz przycisk [ZAPŁAĆ],
  • odśwież ekran i sprawdź, czy status dokumentu w kolumnie „Status e-Płatności”
    (Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty)
    zmienił się na „Transakcja zrealizowana”– może to potrwać około 60 sekund.
    UWAGA! Opłata online zostanie powiększona o prowizję w wysokości 59 gr.
  1. przelewem tradycyjnym (PRZELEW do US)

Więcej dowiesz się w sekcji Ile zapłaciszstrona otwiera się w nowym oknie.

Jesteś zobowiązany do złożenia deklaracji o wysokości akcyzy pobranej i wpłaconej przez płatnika gdy jesteś płatnikiem akcyzy od sprzedaży, dokonywanej w trybie egzekucji, samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Jesteś obowiązany obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym sprzedano samochód, a także przekazać w tym terminie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego deklarację o wysokości pobranej i wpłaconej akcyzy według ustalonego wzoru.

  • Kanał webservice (usługa sieciowa)

Możesz przesłać komunikaty przy wykorzystaniu funkcjonalności systemów zewnętrznych zintegrowanych z PUESC (kanał webservice, usługa sieciowa). Szczegółowe informacje o możliwościach i warunkach skorzystania z tej formy udostępnienia usługi znajdziesz na stronie „Usługi sieciowe – informacje i specyfikacje”. Właściwych dokumentów szukaj w sekcji „System ZEFIR2”

O wysokości akcyzy dowiesz się z wypełnionego formularza deklaracji.

Akcyzę możesz zapłacić przelewem tradycyjnym na konto organu podatkowego:

  • W bankowości internetowej wybierz „PRZELEW do US”
  • Wybierz rachunek bankowy nr:

84 1010 1270 0008 2422 2400 0000

  • Wpisz nazwę i adres organu podatkowego:

Urząd Skarbowy w Nowym Targu, ul. Parkowa 13, 34-400 Nowy Targ

  • wpisz nazwę i adres zobowiązanego oraz podaj:

NIP (płatnika)

  • Wybierz Typ okresu: miesiąc
  • Wybierz symbol formularza AKCP.

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi w szczególności ze względu na awarie lub zapowiadane prace serwisowe.

Jeśli problemy techniczne nie pozwolą ci złożyć deklaracji elektronicznie, przekaż ją w formie papierowej. Do złożenia deklaracji papierowej w urzędzie będzie ci potrzebny wzór deklaracji do wydruku – znajdziesz go w części Przydatne linki. Wypełnij formularz i złóż go we właściwym urzędzie skarbowym.

Uwaga! Jesteś zobowiązany do składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Pamiętaj, aby deklarację złożyć z odpowiednim wyprzedzeniem - nie czekaj na ostatni dzień terminu do złożenia deklaracji.

Kontakt całodobowy 24/7/365 poprzez:

  • portal Centralny Service Desk

    Zaloguj się do Help Desk SISC

  • e-mail: helpdesk-eclo@mf.gov.pl:
    • w polu "temat" wpisz nazwę usługi,
    • w treści wiadomości opisz, co działa nieprawidłowo bądź napisz, czego chcesz się dowiedzieć,
    • wyślij wiadomość z adresu e-mail, który został użyty do założenia konta na PUESC (login PUESC),
  • telefon - 33 483 20 55.

Oczekiwanie na rozmowę z konsultantem Help Desk SISC to maksymalnie 30 minut. Średni czas oczekiwania wynosi 5 minut.

Czas realizacji

  • Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.
  • Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco, maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do 4 godzin.
  • Obsługa zgłoszeń, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.
  • Obsługa wniosków, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.
  1. Przesłałem deklarację podając błędne dane na formularzu. Co zrobić?

W przypadku pomyłki możesz złożyć korektę do deklaracji. Korektę składasz na wersji formularza, na której został złożony dokument korygowany. Podczas uzupełniania formularza musisz wskazać taki sam NIP i okres jak dla dokumentu korygowanego, co pozwoli na poprawne powiązanie dokumentów w systemie.

  1. Jak mogę upoważnić kogoś do składania deklaracji elektronicznych w moim imieniu?

Musisz złożyć do właściwego urzędu skarbowego (dla PIT) Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1).

Strony otwierają się w nowych oknach przeglądarki:

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (strona otwiera się w nowym oknie)

Informacje o publikacji

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2022 12:15 Jacek Wojdak
Pierwsza publikacja: 29.06.2021 09:52 Artur Orlicz
Komórka odpowiedzialna: Departament Podatku Akcyzowego i Podatku od Gier MF