Kanały komunikacji - formularze i usługi sieciowe
Na PUESC:
- złożysz zgłoszenie, deklarację, informację lub wniosek w celu wykonania czynności określonych w przepisach prawa celnego lub podatkowego,
- uzyskasz pozwolenie, zezwolenie, zgodę, decyzję, zaświadczenie lub inny dokument organu celnego lub podatkowego określający sposób załatwienia sprawy,
- zapłacisz online należności wynikające z tych dokumentów,
- wyszukasz firmę lub osobę w udostępnionych rejestrach publicznych.
Udostępniamy różne kanały komunikacji – sposoby wymiany informacji pomiędzy klientami Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) i organami KAS.
W celu załatwienia sprawy w urzędzie obsługującym organ celny lub podatkowy:
- udostępniamy formularze interaktywne do wypełnienia,
- odbieramy komunikaty (zgłoszenia, wnioski, itp.) przekazywane poprzez kanał webservice z twojego systemu zintegrowanego z PUESC i wysyłamy komunikaty z PUESC do twojego systemu (interfejs niewizualny, usługi sieciowe),
- odbieramy dokumenty utworzone poza PUESC i przesyłane pocztą elektroniczną, przygotowane zgodnie z udostępnionymi specyfikacjami (kanał e-mail),
- udostępniamy dedykowane aplikacje w celu utworzenia w nich wymaganych dokumentów i umożliwiamy umieszczenie tych dokumentów na koncie (wczytanie dokumentu),
- na twoim pulpicie udostępniamy dokumenty elektroniczne przygotowane i podpisane przez organy celne i podatkowe.
Formularze interaktywne
Znajdziesz je w katalogu formularzy (zakładka Formularze) lub w opisach poszczególnych usług skarbowo-celnych.
Jeżeli chcesz skorzystać z formularza, aby złożyć deklarację, zgłoszenie lub wniosek, wyszukaj go w opisie usługi lub w Katalogu formularzy (zakładka Formularze). Następnie zaloguj się na PUESC, wypełnij formularz, utwórz i zapisz dokument, podpisz go i wyślij.
Wypełniając formularz postępuj zgodnie z instrukcjami na ekranie.
Dokumenty wytworzone przez ciebie (przesłane wypełnione formularze wniosków, zgłoszeń itp.) oraz przez KAS w ramach rozpatrywania sprawy znajdziesz na swoim koncie PUESC w zakładce „Mój pulpit” w części „Moje sprawy i dokumenty”.
Usługi sieciowe
Korzystanie z usługi przez interfejs niewizualny polega na wymianie elektronicznych komunikatów (przesyłaniu zgłoszeń lub wniosków, odbieraniu odpowiedzi z PUESC itp.) bezpośrednio między twoim systemem a PUESC.
Interesującą cię usługę skarbowo-celną wyszukaj w wyszukiwarce na stronie głównej PUESC, w obszarze i grupie usług lub w Katalogu usług (zakładka Usługi). Przeczytaj opis usługi i sprawdź czy jest udostępniana kanałem webservice.
Uwaga. Niektóre usługi skarbowo-celne udostępniane są w szczególności w tej formie np.:
- „Złóż przywozowe zgłoszenie celne i wykonaj inne obowiązki związane z przywozem towaru” – usługa sieciowa udostępniana przez Automatyczny System Importu (AIS),
- „Złóż wywozowe zgłoszenie celne i wykonaj inne obowiązki związane z wywozem towarów” – usługa sieciowa udostępniana przez Automatyczny System Eksportu (AES),
- „Złóż tranzytowe zgłoszenie celne i wykonaj inne obowiązki związane z tranzytem towarów” – usługa sieciowa udostępniana przez System Kontroli Tranzytu – Nowy Skomputeryzowany System Tranzytowy (NCTS2).
Więcej dowiesz się na stronie „Usługi sieciowe – informacje i specyfikacje”.
Dokumenty przesyłane kanałem webservice (wysyłane i odbierane komunikaty) znajdziesz w swoim systemie zintegrowanym z PUESC oraz na swoim koncie PUESC w zakładce „Mój pulpit” w części „Moje sprawy i dokumenty”.
Zaloguj sięInne kanały komunikacji
Z opisu usługi skarbowo-celnej dowiesz się czy możesz z niej skorzystać poprzez:
- wysłanie pliku utworzonego poza PUESC jako załącznika do wiadomości przekazywanej pocztą elektroniczną na adres puesc@mf.gov.pl (kanał e-mail),
- wczytanie na koncie PUESC pliku utworzonego poza PUESC przy użyciu udostępnionego programu lub dedykowanej aplikacji np. z pomocą programu ist@t w usłudze „Złóż zgłoszenie INTRASTAT”.
Dokumenty wytworzone przez ciebie oraz przez KAS w ramach rozpatrywania sprawy znajdziesz na swoim koncie PUESC w zakładce „Mój pulpit” w części „Moje sprawy i dokumenty”.