e-Decyzje dla podatku akcyzowego
Co to za usługa ?Umożliwia składanie wniosków w formie elektronicznej w celu inicjowania postępowań administracyjnych oraz przesyłania dalszych pism w toku tych postępowań pomiędzy wnioskodawcą, a organem celno-skarbowym Należy pamiętać, iż usługa e-Decyzje pozostaje alternatywnym sposobem składania wniosków / otrzymywania pozwoleń / decyzji w stosunku do formy papierowej. Oznacza to, że podmiot może wybrać, czy skorzysta z usługi e-Decyzje, czy też złoży wniosek / otrzyma pozwolenie/decyzję w formie papierowej. Wybranie jednego sposobu powoduje, że podmiot nie powinien korzystać jednocześnie z innej formy.
Do kogo skierowana jest usługa ?
Usługa jest skierowana do podmiotów, które składają wnioski o wydanie pozwoleń/zezwoleń/decyzji do organów celno-skarbowych, w następujących obszarach: cło, akcyza, INTRASTAT, gry hazardowe, ogólne. W wyniku przeprowadzonego postępowania administracyjnego podmioty otrzymują pozwolenia/zezwolenia/decyzje.
Jak zacząć korzystać z usługi
Aby złożyć wniosek w imieniu podmiotu w formie elektronicznej konieczne jest spełnienie poniższych warunków:- utworzenie konta na PUESC
- rejestracja osoby fizycznej
- rejestracja danych podmiotu
- rejestracja reprezentacji.
Zasady zakładania konta i uzyskania loginu oraz zasady rejestracji danych w SISC zostały określone w Instrukcji e-Klient (link do Instrukcji e-Klient).
Składając wniosek o wydanie pozwolenia / zezwolenia / decyzji po zalogowaniu na konto PUESC, osoba upoważniona będzie mogła wybrać interaktywny formularz wniosku, który chciałaby wypełnić elektronicznie.
W każdym formularzu elektronicznym znajdują się podświetlane informacje opisujące jak należy wypełnić poszczególne pola wniosku/formularza.
Następnie wniosek powinien zostać podpisany elektronicznie przy użyciu posiadanego podpisu elektronicznego. Podpisany wniosek należy wysłać poprzez „kliknięcie" przycisku "Wyślij".
Po wysłaniu wniosku, w toku dalszego postępowania na adres poczty elektronicznej wnioskodawcy oraz na konto klienta na PUESC, przekazywane będą stosowne komunikaty (doręczenia typu zwykłego). Adres skrzynki elektronicznej jest podawany w trakcie rejestracji w formularzu rejestracji podmiotu i musi być aktualny, w przeciwnym wypadku korespondencja będzie uznawana za doręczoną pomimo niewłaściwego adresu elektronicznego, na który będzie kierowana. W przypadku doręczania kwalifikowanego za Urzędowym Potwierdzeniem Doręczenia (UPD), na adres poczty elektronicznej jest przesyłane jedynie powiadomienie o otrzymaniu takiego dokumentu na koncie PUESC. Wówczas, po zalogowaniu klient najpierw potwierdza doręczenie podpisując dokument UPD, po jego wysłaniu adresatowi odsłaniany jest dokument merytoryczny na koncie. Proces zainicjowany złożonym wnioskiem na platformie PUESC, będzie realizowany (jako postępowanie administracyjne) w Systemie Zintegrowanej Rejestracji Przedsiębiorców SZPROT.
Obowiązki uczestników systemu Aby usługa e-Decyzje mogła być w pełni wykorzystana należy pamiętać o następujących zasadach:
- dane wskazane we wnioskach rejestracyjnych podmiotu i osoby fizycznej, określonych w usłudze e-Klient powinny być aktualne, jeżeli dane nie są aktualne należy je zawsze zaktualizować;
- w wypełnianych wnioskach rejestracyjnych w ramach usługi e-Klient należy zaznaczyć zgodę na komunikację elektroniczną, w przeciwnym wypadku pisma będą wysyłane w formie papierowej z wykorzystaniem usług operatora pocztowego;
- do wypełnionego i wysłanego wniosku należy dołączyć upoważnienie lub pełnomocnictwo.
Prawidłowo złożony wniosek będzie skutkował wszczęciem stosownego postępowania kończącego się wydaniem pozwolenia/zezwolenia/decyzji także w formie elektronicznej.
We wszystkich postępowaniach realizowanych w formie elektronicznej z udziałem podmiotu (lub jej pełnomocnika/reprezentanta) będą miały zastosowanie zasady komunikacji stosowane w ramach usługi e-Klient, czyli UPP (Urzędowe Potwierdzenie Przedłożenia), UPO (Urzędowe Potwierdzenie Odbioru), sposób dostarczania na konto w PUESC: pism, wezwań, rozstrzygnięć (m.in. pozwoleń, zezwoleń , decyzji).
Procedura awaryjna:
W przypadku niedostępności usługi należy złożyć wniosek do właściwego organu w formie papierowej. Należy jednak zauważyć, że cała korespondencja w tej sprawie prowadzona będzie również w formie papierowej.
Najważniejsze akty prawne:
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.)
> Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 165 z późn. zm.)
Wykaz wniosków z zakresu gier hazardowych, które można składać elektronicznie:
Dotyczą zarówno wydania nowych pozwoleń, jak i zmiany/cofnięcia/zawieszenia/unieważnienia już wydanych pozwoleń:
- 1) Wniosek o wydanie decyzji na prowadzenie loterii fantowych lub gry bingo fantowe;
- Wniosek o wydanie decyzji na prowadzenie loterii promocyjnych;
- Wniosek o wydanie decyzji na prowadzenie loterii audioteksowych;
Inne:
Wykaz wniosków ogólnych, które można składać elektronicznie:
- Dodanie załącznika do sprawy;
- Odwołanie od decyzji;;
- Zażalenie na postanowienie;
- Wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji/uchylenie decyzji po wznowieniu;
- Wniosek o wydanie decyzji w sprawach pozostałych;
- Wniosek o wszczęcie postępowania;
- Wniosek o połączenie postępowań;
- Wniosek o zawieszenie postępowania;
- Wniosek o sprostowanie omyłki pisarskiej.