Złóż, uzupełnij lub zaktualizuj zgłoszenie przewozu i obrotu towaru objętego monitorowaniem (przewóz rozpoczynający się poza terytorium Polski i kończący się na terytorium Polski)

Usługa skierowana jest do ciebie, jeśli jesteś:

  • podmiotem odbierającym i planujesz przewóz towarów,
  • podmiotem odbierającym, który zamyka zgłoszenie (potwierdza odbiór towaru),
  • przewoźnikiem,
  • podmiotem nabywającym i planujesz obrót paliwem opałowym (bez przewozu).

Z usługi skorzystasz za pomocą formularzy lub sposobów wskazanych w sekcji „Inne sposoby skorzystania z usługi”.

 

Załóż konto

Zaloguj się

KROK 1

Wypełnij właściwy formularz SENT

KROK 2

Wyślij formularz

KROK 3

Odbierz numer referencyjny zgłoszenia

KROK 4

Przekaż numer referencyjny zgłoszenia

Przed wypełnianiem formularza musisz przygotować odpowiednie dane.

Zakres danych uzależniony jest od roli, w której występujesz:

  1. Jeśli jesteś podmiotem odbierającym, przygotuj dane dotyczące:

  • podmiotu wysyłającego i odbierającego/odbiorcy towaru włącznie z ich adresem i numerem NIP albo PESEL,

  • towaru będącego przedmiotem przewozu,

  • miejsca załadunku, planowanej daty rozpoczęcia przewozu,

  • odebranego towaru.

      (art. 6 ust. 2, 4 lub 5 ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, zwanej dalej ”ustawą SENT”)

  1. Jeśli jesteś przewoźnikiem, przygotuj dane dotyczące:

  • przewoźnika włącznie z adresem i numerem NIP,

  • środka transportu i numeru urządzenia geolokalizacyjnego,

  • daty rozpoczęcia oraz daty i miejsca dostarczenia/zakończenia przewozu,

  • dokumentu przewozowego,

  • urządzeń grzewczych (w przypadku oleju opałowego).

      (art. 6 ust. 3 ustawy SENT)

  1. Jeśli jesteś podmiotem nabywającym, przygotuj dane dotyczące:

  • zużywającego podmiotu olejowego lub pośredniczącego podmiotu olejowego włącznie z ich adresem i numerem identyfikacji podatkowej,

  • towaru będącego przedmiotem przewozu,

  • dane adresowe miejsca dostarczenia towaru.

      (art. 6b ust. 2 lub 3 ustawy SENT)

KROK WSTĘPNY

  1.  Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.

UWAGA!

Jeśli jesteś:

  • przewoźnikiem – wybierz „PODSTAWOWY ZAKRES UPRAWNIEŃ”,

  • podmiotem odbierającym lub nabywającym – wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.

     Podczas rejestracji w zakładce „CEL REJESTRACJI” wybierz opcję:

    „Chcę powiązać się z firmą, żeby wysyłać:

  • zgłoszenia celne,

  • Intrastat,

  • deklaracje akcyzowe,

  • zgłoszenia SENT,

  • e-DD,

  • wnioski i inne dokumenty.”

Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.

  1. Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj firmę - uzyskaj numer EORI. 

Uwaga! Twoja firma musi być zarejestrowana w obszarze monitorowanie przewozu.

Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.

Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień lub usuń dane firmy.

  1. Powiąż osobę z firmą – sprawdź, jak to zrobić w usłudze Powiąż reprezentanta z firmą.

Pamiętaj, że możesz powiązać z firmą jedynie taką osobę, która w upoważnieniu otrzymała uprawnienie „SENT – przesyłanie, aktualizacja i uzupełnianie zgłoszeń przesyłanych do systemu monitorowania przewozu i obrotu”.

Zgłoszenie SENT może złożyć tylko osoba fizyczna bezpośrednio powiązana z firmą, tj. właściciel, pracownik bądź pełnomocnik firmy.

Z upoważnienia udzielonego pełnomocnikowi lub z oświadczenia złożonego przez pracodawcę dla pracownika musi jednoznacznie wynikać, że pełnomocnik/ pracownik posiada uprawnienie szczególne „SENT – przesyłanie, aktualizacja i uzupełnianie zgłoszeń przesyłanych do systemu monitorowania przewozu i obrotu”.

KROK 0

  1.  Zaloguj się na PUESC.

  2. Jeśli reprezentujesz podmiot wysyłający, sprzedający, odbierający lub nabywający, wybierz kontekst firmy, dla której chcesz złożyć zgłoszenie SENT.

KROK 1

Wypełnij właściwy formularz SENT

  1. Wybierz na PUESC odpowiedni formularz SENT – patrz Formularze do wypełnienia

  2. Wypełnij formularz.

UWAGA! Podaj e-mail, a na wskazany adres otrzymasz potwierdzenie zgłoszenia wraz z numerem referencyjnym zgłoszenia i numerem klucza dla przewoźnika.

KROK 2

Wyślij formularz

Wybierz przycisk [Zatwierdź].

KROK 3

Odbierz numer referencyjny zgłoszenia

Uwaga! Krok 3 dotyczy tylko:

  • podmiotu odbierającego dokonującego zgłoszenia przewozu,

  • podmiotu sprzedającego dokonującego zgłoszenia obrotu paliwem opałowym.

Potwierdzenie zgłoszenia wraz z numerem referencyjnym zgłoszenia i numerem klucza dla przewoźnika (gdy zgłaszasz przewóz):

  • zostanie wyświetlone na ekranie monitora,

  • znajdziesz w zakładce

Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty,

  • otrzymasz pocztą elektroniczną – jeżeli w formularzu podałeś adres e-mail.

KROK 4

Przekaż numer referencyjny zgłoszenia

Uwaga! Krok 4 dotyczy tylko:

  • podmiotu odbierającego dokonującego zgłoszenia przewozu,

  • podmiotu sprzedającego dokonującego zgłoszenia obrotu paliwem opałowym.

Poinformuj przewoźnika o numerze referencyjnym zgłoszenia oraz numerze klucza.

 

  1. Usługa dotyczy podmiotu odbierającego, przewoźnika i podmiotu nabywającego  będących osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, prowadzącą działalność gospodarczą. W przypadku odbioru paliwa opałowego podmiotem odbierającym i podmiotem nabywającym mogą być również podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej (osoba fizyczna, rolnik, szkoła, gmina itd.) - osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

  2. Gdy planujesz przewóz towaru i jesteś:

  • podmiotem odbierającym, to przed rozpoczęciem tego przewozu:
    • prześlij zgłoszenie do rejestru SENT,
    • uzyskaj numer referencyjny dla tego zgłoszenia,
    • przekaż ten numer przewoźnikowi,
    • (art. 6 ust. 1 ii 2 ustawy SENT)
  • przewoźnikiem, to przed rozpoczęciem przewozu towarów uzupełnij zgłoszenie o wymagane informacje (art. 6 ust. 3 ustawy SENT).

Po dostarczeniu towaru uzupełnij zgłoszenie o informację o odbiorze towarów (art. 6 ust. 4 i 5 ustawy SENT).

Uwaga! Jeżeli jesteś podmiotem odbierającym, to informację o odbiorze towarów uzupełnij nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu dostarczenia towaru. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw opałowych musisz to zrobić w dniu dostarczenia towaru.

  1. Gdy planujesz obrót paliwem opałowym (bez przewozu) i jesteś podmiotem nabywającym, to w dniu dostarczenia towaru:

  • prześlij zgłoszenie do rejestru SENT,

  • uzyskaj numer referencyjny dla tego zgłoszenia.
    (art. 6b ust. 1, 2 i 3 ustawy SENT)

  1. Jeżeli dane, które podałeś w zgłoszeniu (inne niż dotyczące towaru) uległy zmianie, musisz je zaktualizować (art. 8 ustawy SENT).

 

Uwaga! Formularze dostępne w dotychczasowym serwisie puesc.gov.pl. Linki otworzą sie w nowych oknach przeglądarki. Skorzystanie z formularzy wymagać będzie ponownego zalogowania.

Wybierz właściwy formularz:

Formularz rejestracji przez odbierającego zgłoszenia przewozu rozpoczynającego się poza RP i kończącego na terenie RP

Formularz rejestracji przez odbierającego kompletnego zgłoszenia przewozu rozpoczynającego się poza RP i kończącego na terenie RP, z danymi przewoźnika

Formularz rejestracji przez odbierającego zbiorczego zgłoszenia przewozu rozpoczynającego się poza RP i kończącego na terenie RP - transport kolejowy

Formularz rejestracji przez odbierającego zbiorczego zgłoszenia przewozu  rozpoczynającego się poza RP i kończącego na terenie RP, bez danych przewoźnika  - transport kolejowy

Formularz rejestracji przez nabywającego zgłoszenia nabycia paliw opałowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, niezwiązanego z przewozem

Formularz rejestracji przez nabywającego zgłoszenia nabycia paliw opałowych na rzecz innych podmiotów, niezwiązanego z przewozem

Formularz uzupełnienia, aktualizacji, zamknięcia, anulowania, statusu zgłoszenia przewozu

 

Zgłoszenie, uzupełnienie lub aktualizację zgłoszenia można przesłać z wykorzystaniem dokumentu elektronicznego zapisanego w formacie XML.

Utworzony plik możesz przekazać:

  1. jako załącznik do wiadomości przekazywanej pocztą elektroniczną na adres puesc@mf.gov.pl,

  2. poprzez wczytanie pliku na koncie PUESC,

  3. poprzez bezpośrednią wymianę komunikatów między twoim systemem a PUESC (usługa sieciowa).

Szczegółowe informacje o specyfikacji technicznej dokumentu elektronicznego, zapisanego w formacie XML znajdziesz na stronie Usługi sieciowe – informacje i specyfikacje. Właściwych dokumentów szukaj w sekcji „System SENT”.

 

Usługa jest bezpłatna.

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi w szczególności ze względu na awarie lub zapowiadane prace serwisowe.

W przypadku niedostępności usługi na PUESC postępuj zgodnie z procedurą awaryjną przedstawioną w dokumencie

 

 

Kontakt całodobowy 24/7/365 poprzez:

  • portal Centralny Service Desk

                Zaloguj się do Help Desk SISC

  • e-mail – helpdesk-eclo@mf.gov.pl

    • w polu temat wpisz nazwę usługi,

    • w treści wiadomości napisz, co działa nieprawidłowo lub czego chcesz się dowiedzieć,

    • wyślij wiadomość z adresu e-mail, którego użyłeś do założenia konta na PUESC (login PUESC),

  • telefon – 33 483 20 55.

Oczekiwanie na rozmowę z konsultantem Help Desk SISC to maksymalnie 30 minut. Średni czas oczekiwania wynosi 5 minut.

Czas realizacji

  • Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.

  • Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco,  maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do  4 godzin.

  • Obsługa zgłoszeń, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.

  • Obsługa wniosków, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.

 

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdziesz na stronie grupy „Przewóz towarów objęty monitorowaniem” w sekcji Najczęściej zadawane pytania (FAQ).