Rozwój SISC i Projekt PUESC
Co to jest System Informacyjny Skarbowo-Celny (SISC)
SISC umożliwia korzystanie z elektronicznych usług publicznych Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) w obszarze celno-granicznym i akcyzowym za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) i z wykorzystaniem systemu SEAP (Single Electronic Access Point – Pojedynczy Elektroniczny Punkt Dostępu).
SISC tworzą m.in. następujące komponenty informatyczne, które wchodzą w skład systemu informacyjnego resortu finansów i dostarczają funkcjonalności na potrzeby usług publicznych:
- Automatyczny System Eksportu (AES), który składa się z 4 podsystemów: AES/ECS2, AES/WALIDATOR, AES/STATUS, AES/KOMUNIKATOR BCP,
- Automatyczny System Importu (AIS), który składa się z 4 podsystemów: AIS/IMPORT, AIS/ICS, AIS/TQS i AIS/INTRASTAT,
- System Hurtowni Danych (ARIADNA2),
- System Obsługi na Granicy (CYFROWA GRANICA),
- System Przemieszczania i Nadzoru Wyrobów Akcyzowych (EMCS PL2),
- System Europejskiej Wiążącej Informacji Taryfowej (EBTI-PL2),
- System Zintegrowanej Taryfy Celnej (ISZTAR4),
- Magistrala Celno-Akcyzowa (MCA),
- System Kontroli Tranzytu – Nowy Skomputeryzowany System Tranzytowy (NCTS2),
- Zintegrowany System Obsługi Zabezpieczeń (OSOZ2),
- System Danych Referencyjnych (PDR PL/UE),
- System Infrastruktury Klucza Publicznego (PKI),
- Platforma Koordynacji i Wymiany Danych – Single Window (PKWD–SINGLE WINDOW),
- System do Rozliczania Procedur Specjalnych (RPS),
- System Awizacji Towarów i Osób (SATOS),
- System Pojedynczy Elektroniczny Punkt Dostępu (SEAP),
- System Elektronicznego Nadzoru Transportu (SENT),
- System Zwrot VAT dla Podróżnych (TAX FREE),
- System Zintegrowanej Rejestracji Przedsiębiorców i Obsługi Wniosków (SZPROT),
- Zintegrowany System Poboru Należności i Rozliczania z UE i Budżetem (ZEFIR2),
- Zintegrowany System Zarządzania Ryzykiem (ZISAR),
- System Ochrony Praw Własności Intelektualnej „Leonardo da Vinci” (VINCI).
Modernizacja SISC w Projekcie PUESC
Modernizacja SISC jest prowadzona z udziałem wykonawców zewnętrznych wyłonionych w postępowaniach przetargowych. Jednak niektóre prace - m.in. dotyczące obsługi procesu zwrotu VAT dla podróżnych (TAX FREE) czy procesu obsługi wniosków o wydanie Wiążącej Informacji Taryfowej (EBTI PL2) - są prowadzone siłami własnymi KAS.
Modernizacja komponentów: AES, ARIADNA2, CYFROWA GRANICA, EMCS PL2, ISZTAR4, NCTS2, OSOZ2, PDR PL/UE, PKWD-SINGLE WINDOW, RPS, SATOS, SEAP, TAX FREE, SZPROT, ZEFIR2 i ZISAR odbywa się w ramach Projektu „Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC)”, który został uruchomiony decyzją Ministra Rozwoju i Finansów z 21 sierpnia 2017 r.
Realizacja Projektu PUESC została dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa nr 2 „E-administracja i otwarty rząd", Działanie nr 2.1„Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych". Porozumienie o dofinansowanie przedsięwzięcia podpisano 18 grudnia 2017 r.
Całkowita wartość Projektu PUESC to 144 616 292,00 zł, w tym wkład funduszy europejskich to 121 347 818,92 zł.
Projekt zakłada budowę nowych i modernizację dotychczasowych komponentów SISC oraz dostarczenie infrastruktury i sprzętu na potrzeby przejść granicznych oraz hurtowni danych.
W jego ramach zostanie zmodernizowany również m.in. portal usługowy puesc.gov.pl (Portal PUESC). Zapewnia on dostęp do e-usług publicznych KAS, szczególnie w takich obszarach jak: import, eksport i tranzyt towarów, obrót wyrobami podlegającymi akcyzie, przewóz towarów objętych systemem monitorowania oraz statystyka obrotu handlowego towarami między państwami członkowskimi Unii Europejskiej (UE).
Elektroniczne usługi publiczne KAS w Projekcie PUESC
W ramach Projektu PUESC planowane jest wdrożenie nowych i ulepszonych e-usług publicznych KAS związanych z:
- odprawami celnymi – z uwzględnieniem nowych wymagań unijnych i konieczności ujednolicenia, elektronizacji i usprawnienia obsługi klienta przez różne służby uczestniczące w procesie przy jednoczesnym wsparciu zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa obrotu towarowego i ochrony rynku,
- przekraczaniem granicy – w oparciu o maksymalną automatyzację i elektronizację, co pozwoli realizować proces szybko, sprawnie, zgodnie z oczekiwaniami klientów oraz współczesnymi standardami technologicznymi przy zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa zewnętrznej granicy UE,
- obsługą administracyjną klienta m.in. w zakresie umożliwienia działalności, rozliczenia procedur specjalnych, wydawania decyzji, jak również w sprawach związanych z podatkiem akcyzowym – przy wykorzystaniu transakcyjnych, spersonalizowanych kanałów komunikacji elektronicznej.
Zmodernizowane e-usługi usprawnią obsługę klientów KAS w tych obszarach i poszerzą zakres spraw do załatwienia w formie elektronicznej. Zapewnią one klientom:
- Cyfrowa granica – sprawną obsługę na przejściach granicznych z wykorzystaniem mechanizmów automatycznej wymiany danych oraz automatycznej identyfikacji pojazdów i sterowania ruchem,
- Awizacja – złożenie zawiadomienia o zamiarze pojawienia się na granicy i przekazanie wyprzedzających danych o osobach i towarach; umożliwi to po stronie KAS wstępne przygotowanie odprawy i skrócenie klientowi czasu oczekiwania na przejściu granicznym oraz pozwoli na ponowne wykorzystanie przekazanych danych w dalszej obsłudze celnej,
- Pojedyncze okno w obrocie towarowym z zagranicą – mechanizmy wymiany i reużywalności danych między organami KAS a partnerami KAS oraz klientami, jak też koordynację wspólnych kontroli dla podniesienia jakości i przyspieszenia obsługi klienta,
- Cyfrowa odprawa zgodnie z UKC – realizację odprawy celnej zgodnie z nowymi zasadami wynikającymi z przepisów Unijnego Kodeksu Celnego,
- Rozliczanie procedur specjalnych – złożenie elektronicznego rozliczenia procedury specjalnej; ponadto usługa zapewni organom KAS zarządzanie rozliczaniem tych procedur z wykorzystaniem mechanizmów automatycznych i elektronicznej wymiany danych,
- e-Decyzje – elektroniczną obsługę procesu wydawania, zmian i cofania decyzji, pozwoleń, zezwoleń i zaświadczeń, w tym zgodnie z UKC,
- e-Banderole – elektroniczną obsługę procesów nabywania i rozliczania znaków akcyzy (banderol),
- e-Przemieszczanie – przemieszczanie wyrobów akcyzowych z wykorzystaniem elektronicznych dokumentów,
- e-Wsparcie rejestracji samochodów osobowych – elektroniczne potwierdzenie wypełnienia obowiązku dot. akcyzy przy rejestracji samochodu osobowego,
- e-Dokumenty – elektroniczne dostarczanie dokumentów, które będą wykorzystane w procesach realizowanych w ramach e-usług udostępnionych na portalu PUESC,
- e-Płatności – uregulowanie należności w formie płatności elektronicznych on-line w czasie rzeczywistym.
Dla kogo jest Projekt PUESC
Projekt PUESC jest skierowany przede wszystkim do przedsiębiorców i osób fizycznych, którzy prowadzą obrót towarowy z zagranicą, w tym przekraczających granicę zewnętrzną UE i działających w obszarze akcyzowym. Skorzystają z niego:
- wszyscy przedsiębiorcy polscy i zagraniczni, którzy realizują w Polsce odprawy celne,
- przedsiębiorcy i osoby fizyczne, którzy przekraczają granicę zewnętrzną UE,
- przedsiębiorcy, którzy obracają wyrobami akcyzowymi innymi niż wyroby znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy,
- podatnicy, którzy nabywają wewnątrzwspólnotowo i importują samochody osobowe oraz przedsiębiorcy obracający wyrobami akcyzowymi, które są obowiązkowo oznaczane znakami akcyzy.
Korzyści z Projektu PUESC
Projekt PUESC zakłada zwiększenie efektywności KAS dzięki objęciu przetwarzaniem elektronicznym większej liczby danych o szerszym zakresie i poprawie komunikacji elektronicznej z jej partnerami. Projekt realizuje założenia dokumentów unijnych, w tym Wieloletniego Planu Strategicznego dla Elektronicznego Cła (MASP) i Unijnego Kodeksu Celnego (UKC).
Cyfryzacja usług ma zwiększyć wygodę i przyspieszyć realizację procesów biznesowych przez przedsiębiorców i obywateli – jako klientów KAS i Służby Celno-Skarbowej, która działa w jej ramach. Umożliwi załatwianie spraw elektronicznie lub – przy ograniczeniu konieczności bezpośredniego kontaktu z KAS – zdalnie, niezależnie od miejsca pobytu czy prowadzonej działalności i rodzaju zastosowanej technologii.