Złóż deklarację akcyzową od samochodu i uzyskaj potwierdzenie zapłaty

Usługa skierowana jest do ciebie, j­eśli jesteś podatnikiem podatku akcyzowego, który dokonuje:

  • nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu,
  • zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu na osobowy,
  • nabycia lub zgłoszenia posiadania pojazdu niezarejestrowanego wcześniej   na terytorium kraju.

Uwaga! Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, to jesteś zobowiązany do składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Pamiętaj, aby złożyć deklarację z odpowiednim wyprzedzeniem – nie czekaj na ostatni dzień terminu do złożenia deklaracji.

Z usługi możesz skorzystać za pomocą dedykowanego formularza (AKC-US) lub kanału webservice (usługa sieciowa).

Chcesz dopełnić formalności podatkowych online i zarejestrować samochód? Obejrzyj film (strona otwiera się w nowym oknie) zamieszczony w serwisie YouTube.

Załóż konto

Zaloguj się

KROK 1

Wypełnij formularz AKC-US

KROK 2

Podpisz deklarację

KROK 3

Wyślij deklarację

KROK 4

Zapłać akcyzę

KROK 5

Odbierz potwierdzenie zapłaty (PZAS)

Pamiętaj – musisz podpisać deklarację w sposób określony w KROKU 2. słowopopolsku

Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.

KROK WSTĘPNY

Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.

Uwaga! Wybierz "PODSTAWOWY ZAKRES UPRAWNIEŃ".

KROK 0

Zaloguj się na PUESC

KROK 1

Wypełnij formularz AKC-US

  1. Wybierz na PUESC formularz deklaracji AKC-US (1) Deklaracja obowiązuje od 01.07.2021 [ZEFIR2]strona otwiera się w nowym oknie
  2. Wypełnij formularz. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól formularza – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.

    UWAGA! Podaj e-mail, a na wskazany adres otrzymasz informację o tym, że:
    • możesz udać się do wydziału komunikacji, żeby zarejestrować pojazd lub
    • musisz skontaktować się z urzędem, do którego złożyłeś deklarację.
  3. Wygeneruj dokument (deklarację) i przejdź do zakładki

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

KROK 2

Podpisz deklarację

Możesz to zrobić na 4 sposoby:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  2. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
  3. kwotą przychodu (z Twojego PIT) za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesłania deklaracji,
  4. profilem zaufanym.

KROK 3

Wyślij deklarację

  1. W zakładce

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

zaznacz i wyślij deklarację.

  1. Przejdź do zakładki

Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty

i sprawdź, czy otrzymałeś UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru).

UPO potwierdza, że złożyłeś deklarację w formie elektronicznej i możesz zapłacić zadeklarowany podatek tradycyjnym przelewem. Wysłana przez ciebie deklaracja będzie weryfikowana w systemie.

KROK 4

Zapłać akcyzę

Możesz to zrobić na 2 sposoby:

  • sprawdź, czy złożony dokument (deklaracja) w zakładce

Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
uzyskał „Status ePłatności” „Do zapłaty”,

  • wybierz przycisk [ZAPŁAĆ],
  • odśwież ekran i sprawdź, czy status dokumentu w kolumnie „Status ePłatności” (Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty) zmienił się na „Transakcja zrealizowana”– może to potrwać około 60 sekund.
    Uwaga! Opłata online zostanie powiększona o prowizję w wysokości 59 gr.
  1. przelewem tradycyjnym (PRZELEW do US). 

Więcej dowiesz się w sekcji Ile zapłacisz.

KROK 5

Odbierz potwierdzenie zapłaty (PZAS)

  1. Potwierdzenie  zapłaty (PZAS) w PDF otrzymasz wraz z informacją o tym, że możesz udać się do wydziału komunikacji, żeby zarejestrować pojazd:
  • pocztą elektroniczną – jeżeli podczas rejestracji deklaracji podałeś adres 
  • e-mail,
  • znajdziesz w zakładce 
    Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty

Uwaga! Potwierdzenie zapłaty (PZAS) otrzymasz do dwóch dni roboczych po  zapłaceniu podatku akcyzowego, wykazanego w deklaracji. W przypadku nie otrzymania Potwierdzenia zapłaty (PZAS) we wskazanym terminie, przejdź do  kolejnego kroku.

  1. Wypełnij formularz PZAS. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do pól formularza - znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
  2. Wygeneruj dokument  i przejdź do Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.
  3. Wyślij zapytanie.
  4. Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty i sprawdź, czy otrzymałeś komunikat na temat sprawdzanego samochodu.

Więcej o potwierdzeniu zapłaty i formularzach PZAS dowiesz się z opisu usługi Sprawdź czy akcyza za samochód została zapłacona.

  1. Złóż deklarację w ciągu 14 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego. Wskaż w niej właściwy urząd skarbowy, do którego ma trafić twoja deklaracja. W ciągu 30 dni zapłać podatek – licz od dnia powstania obowiązku podatkowego.
  2. Obowiązek podatkowy w związku z dokonaniem wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego może powstać w trzech różnych momentach (art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym):
  • z dniem przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju – jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju,
  • z dniem nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel – jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju,
  • z dniem złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym – jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.
  1. Obowiązek podatkowy w związku z dokonaniem zmian konstrukcyjnych w pojeździe powstaje z dniem dokonania w pojeździe samochodowym innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy (art. 100 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym).
  2. Obowiązek podatkowy powstaje także w związku z nabyciem lub posiadaniem pojazdu niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniej czynności podlegającej opodatkowaniu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony (art. 100 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym).

Wybierz właściwy formularz deklaracji – kieruj się datą złożenia:

  1. Jeśli w okresie od 1 lipca 2021 roku sprowadziłeś samochód, dokonałeś zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu na osobowy lub nabyłeś, bądź jesteś w posiadaniu samochodu, który nie był wcześniej zarejestrowany na terytorium kraju – wypełnij:

AKC-US (1) Deklaracja obowiązuje od 01.07.2021 [ZEFIR2] 

Formularz deklaracji uproszczonej w sprawie podatku akcyzowego od samochodów osobowych

Jeśli wybierzesz wersję historyczną deklaracji, będziesz mógł złożyć wyłącznie korektę deklaracji. W takim przypadku musisz podać numer UPO deklaracji korygowanej, która na dzień składania była wersją aktualną, a obecnie jest wersją historyczną.

  1. Jeśli korygujesz deklarację złożoną w okresie od 01.03.2020 roku do 30.06.2021 roku – wypełnij:

AKC-U/S (3) ­ Deklaracja ­ obowiązuje od 01.03.2020 do 30.06.2021 [ZEFIR2] 

Formularz deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych

  1. Jeśli korygujesz deklarację złożoną w okresie od 01.10.2019 roku do 29.02.2020 roku – wypełnij:

AKC-U/S (2.1) ­ Deklaracja ­ obowiązuje od 01.10.2019 do 29.02.2020 [ZEFIR2]

Formularz deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych

  1. Jeśli korygujesz deklarację złożoną w okresie od 01.12.2018 roku do 30.09.2019 roku – wypełnij:

AKC-U/S (2) ­ Deklaracja ­ obowiązuje od 01.12.2018 do 30.09.2019 [ZEFIR2]

Formularz deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych

  1. Jeśli korygujesz deklarację złożoną w okresie do 30.11.2018 roku – wypełnij:

AKC-U/S (1) ­ Deklaracja ­ obowiązuje do 30.11.2018 [ZEFIR2]

Formularz deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych

  1. Jeśli korygujesz deklarację złożoną w okresie od 01.03.2017 roku do 30.11.2018 roku – wypełnij:

AKC-U (7) ­ Deklaracja ­ obowiązuje od 01.03.2017 do 30.11.2018 [ZEFIR2]

Formularz deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego

  1. Jeśli korygujesz deklarację złożoną w okresie do 28.02.2017 roku – wypełnij:

AKC-U (5) ­ Deklaracja ­ obowiązuje do 28.02.2017 [ZEFIR2]

Formularz deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego.

  • Kanał webservice (usługa sieciowa)

Możesz przesłać komunikaty przy wykorzystaniu funkcjonalności systemów zewnętrznych zintegrowanych z PUESC (kanał webservice, usługa sieciowa). Szczegółowe informacje o możliwościach i warunkach skorzystania z tej formy udostępnienia usługi znajdziesz na stronie Usługi sieciowe – informacje i specyfikacje. Właściwych dokumentów szukaj w sekcji System ZEFIR2.

  • Arkusz do generowania dużej liczby pojazdów

Jeśli chcesz wskazać w deklaracji dużą liczbę samochodów, możesz wykorzystać przygotowany arkusz do generowania dużej liczby pojazdów – plik xls.

Dzięki niemu wygenerujesz plik xml z listą pojazdów, które należy zaimportować do formularza AKC-US.
Plik zawiera arkusz do prowadzenia ewidencji pojazdów dla deklaracji AKC-US (1), instrukcję oraz przykładowy plik xml.

 

O wysokości akcyzy dowiesz się z wypełnionego formularza deklaracji.

Akcyzę możesz zapłacić przelewem tradycyjnym na konto organu podatkowego:

  • w bankowości internetowej – wybierz „PRZELEW do US”,
  • wybierz rachunek bankowy nr 84 1010 1270 0008 2422 2400 0000,
  • wpisz nazwę i adres organu podatkowego: Urząd Skarbowy w Nowym Targu, ul. Parkowa 13, 34-400 Nowy Targ,
  • wpisz nazwę i adres zobowiązanego oraz podaj:
    • NIP (podatnik prowadzący działalność gospodarczą) lub
    • PESEL (podatnik nieprowadzący działalności gospodarczej),
  • wybierz Typ okresu: J-dzień a następnie:
    • wpisz datę powstania obowiązku podatkowego/datę przekroczenia granicy, np. 25 października 2021 r., tj. 21J2510;
    • w przypadku deklaracji wielopozycyjnych (więcej niż jeden samochód) - wpisz najwcześniejszą datę powstania obowiązku podatkowego),
  • wybierz symbol formularza AKC-US.

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi w szczególności ze względu na awarie lub zapowiadane prace serwisowe.

Jeśli jesteś osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i problemy techniczne nie pozwolą ci złożyć deklaracji elektronicznie, przekaż ją w formie papierowej. Rozstrzygnięcie otrzymasz w tej samej formie. Do złożenia deklaracji papierowej w urzędzie będzie ci potrzebny wzór deklaracji do wydruku – znajdziesz go w części Przydatne linki. Wypełnij formularz i złóż go we właściwym urzędzie skarbowym.

Kontakt całodobowy 24/7/365 poprzez:

  • portal Centralny Service Desk

         przejdź do portalu  CSD - Centralny Service Desk (strona otwiera się w nowym oknie)

  • e-mail: helpdesk-eclo@mf.gov.pl:
    • w polu "temat" wpisz nazwę usługi,
    • w treści wiadomości opisz, co działa nieprawidłowo bądź napisz, czego chcesz się dowiedzieć,
    • wyślij wiadomość z adresu e-mail, który został użyty do założenia konta na PUESC (login PUESC),
       
  • telefon - 22 460 59 70 - wsparcie w dni robocze od godziny 08:00 do 16:00 - czas oczekiwania na połączenie oraz inne istotne informacje - kliknij w link - otworzy się nowe okno.

Czas realizacji

  • Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.
  • Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco,  maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do  4 godzin.
  • Obsługa zgłoszeń wymagająca wiedzy specjalistycznej bądź technicznej w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.
  • Obsługa wniosków wymagająca wiedzy specjalistycznej bądź technicznej  w dni robocze od 7:30 do 15:30 maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.
  1. Przesłałem deklarację, podając błędne dane na formularzu. Co zrobić?

W przypadku pomyłki możesz złożyć korektę deklaracji. Korektę złóż na wersji formularza, na której złożony został dokument pierwotny. Podaj numer UPO (Urzędowe Potwierdzenie Odbioru) dokumentu pierwotnego, co pozwoli poprawnie powiązać dokumenty w systemie.

  1. Kto może podpisywać deklarację kwotą przychodu?

Jeżeli jesteś osobą fizyczną lub osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność, możesz podpisać deklarację składaną we własnym imieniu kwotą przychodu.

  1. Jak mogę upoważnić kogoś do składania deklaracji elektronicznych w moim imieniu?

Musisz złożyć do właściwego urzędu skarbowego (dla PIT) Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1).

  1. Co należy zrobić, jeżeli otrzymam komunikat „Nie znaleziono kontrahenta (podatnika) w systemach zewnętrznych”?

Musisz złożyć do właściwego urzędu skarbowego (dla PIT) Zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem (ZAP-3).

Informacje o publikacji

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2022 09:43 Jacek Wojdak
Pierwsza publikacja: 14.10.2021 20:21 Jacek Wojdak
Komórka odpowiedzialna: Departament Podatku Akcyzowego i Podatku od Gier MF