Uwaga! Linki w sekcji Usługa krok po kroku otwierają się w nowych oknach przeglądarki.

Aby powiązać siebie lub inną osobę z firmą, przygotuj:

Pamiętaj – musisz podpisać wniosek w sposób określony w KROKU 2.

Pamiętaj, że wszystkie uprawnienia rozszerzone, uprawnienia do czynności, uprawnienia do systemów, które wybierzesz w formularzu wniosku WPE0001 na PUESC muszą być wpisane wprost do twojego upoważnienia. Szczegóły znajdziesz w zakładce Co powinieneś wiedzieć.strona otwiera się w nowym oknie

KROK WSTĘPNY

  1.  Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
    Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
    Podpisz wniosek rejestracyjny.
    Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.strona otwiera się w nowym oknie
  2. Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj dane firmy na PUESC.strona otwiera się w nowym oknie
    Uwaga! Uprawnienie na formularzu wniosku WPE0001 Rejestracja aktualizacja reprezentacji firmy [SZPROT] będzie widoczne tylko wtedy, jeśli firma będzie zarejestrowana na PUESC w odpowiednim dla danego uprawnienia obszarze działania – patrz opis Uprawnienia na PUESC.strona otwiera się w nowym oknie
    Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana na PUESC – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.strona otwiera się w nowym oknie
    Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień lub usuń dane firmy.strona otwiera się w nowym oknie

KROK 0

Zaloguj się na PUESC.

KROK 1

Odszukaj uprawnienie i wypełnij formularz wniosku WPE0001 Rejestracja aktualizacja reprezentacji firmy [SZPROT]

  1. Odszukaj w opisie usługi,strona otwiera się w nowym oknie z której będziesz korzystać, jakie uprawnienia do reprezentacji są wymagane. Znajdziesz je najczęściej w sekcji Usługa krok po kroku w KROKU WSTĘPNYM.
  2. Wybierz na PUESC formularz wniosku WPE0001 Rejestracja aktualizacja reprezentacji firmy [SZPROT].strona otwiera się w nowym oknie
  3. Wypełnij pola formularza. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól – znajdziesz je, klikając w ikonę „i”.
    Pola oznaczone czerwonymi gwiazdkami są obowiązkowe.
  4. Na karcie WNIOSEK,
    na pytanie: „Czy wniosek jest korektą do istniejącej sprawy”, wybierz jedną z odpowiedzi:
  • Jeżeli składasz nowy formularz wniosku WPE0001, wybierz NIE.
  • Jeśli wcześniej wysłałeś formularz wniosku WPE0001, a nie został on zakończony, możesz złożyć korektę. W tym celu wybierz TAK, a następnie podaj numer sprawy w SZPROT. Znajdziesz go na swoim koncie na PUESC w zakładce „Moje sprawy i dokumenty”. Podczas wyszukiwania dokumentów zwróć uwagę na rozwijalne pole „DATA WYSYŁKI/ODBIORU”.

Wybierz przycisk Dalej.

  1. Na karcie PODMIOT REPREZENTOWANY
    wybierz jedną z trzech możliwości (ID SISC, NIP, EORI), a następnie wpisz numer identyfikacyjny firmy, którą będziesz reprezentował.
    Wybierz przycisk Zatwierdź.
    Pojawi się nazwa firmy. Zaznacz wtedy odpowiedni kwadrat, wybierając rodzaj reprezentanta (możesz wybrać obie możliwości):
  • Chcę dodać, aktualizować, usunąć reprezentantów będących osobą fizyczną,
  • Chcę dodać, aktualizować, usunąć reprezentantów będących podmiotem.

Wybierz przycisk Dalej.

  1. Na karcie REPREZENTANT (OSOBA FIZYCZNA) albo REPREZENTANT (OSOBA PRAWNA)
  • REPREZENTANT (OSOBA FIZYCZNA)
    Podaj IDSISC, imię i nazwisko osoby, która będzie reprezentantem, a następnie wybierz przycisk Zatwierdź. Na ekranie powinny pojawić się nowe pola do uzupełnienia.
  • REPREZENTANT (OSOBA PRAWNA)
    Podaj dane firmy, która będzie reprezentantem. Wybierz jedną z trzech możliwości (ID SISC, NIP, EORI) i wpisz numer identyfikacyjny firmy, a następnie wybierz przycisk Zatwierdź. Na ekranie powinny pojawić się dane firmy i nowe pola do uzupełnienia.

Wypełnij obowiązkowe pola, czyli oznaczone czerwoną gwiazdką.

  1. Czy pełnomocnictwo zostało udzielone w ramach substytucji? – wybierz:
  • TAK, jeśli Twoje pełnomocnictwo zostało udzielone przez innego pełnomocnika w ramach pełnomocnictwa dalszego.
  • NIE, jeśli pełnomocnictwo udzielone dla Ciebie podpisuje osoba (lub osoby) uprawniona ustawowo do reprezentacji firmy (np.: Właściciel).
  1. Pełnomocnictwo udzielone bezterminowo – zaznacz, jeśli:
  • Pełnomocnictwo udzielone dla Ciebie jest bezterminowe,
  • Jesteś Właścicielem lub osobą uprawnioną do samodzielnej reprezentacji firmy.
  1. Data początku obowiązywania – wybierz z kalendarza datę:
  • Udzielenie pełnomocnictwa dla Ciebie,
  • Datę wypełnienia wniosku, jeśli jesteś Właścicielem lub osobą uprawnioną do samodzielnej reprezentacji firmy.
  1. Data końca obowiązywania – uzupełnij, jeśli
  • nie zaznaczyłeś checkbox’a Pełnomocnictwo udzielone bezterminowo, czyli pełnomocnictwo udzielone dla Ciebie jest wystawione na czas określony,
  • chcesz usunąć reprezentanta – wybierz z kalendarza datę końca obowiązywania reprezentacji.
  1. UPRAWNIENIA, wybierz uprawnienia właściwe dla usług, z których będziesz korzystać – patrz opis Uprawnienia na PUESC.strona otwiera się w nowym oknie
    Pamiętaj, że wszystkie uprawnienia rozszerzone, uprawnienia do czynności, uprawnienia do systemów, które wybierzesz w formularzu wniosku WPE0001 na PUESC muszą być wpisane wprost do twojego upoważnienia. Szczegóły znajdziesz w zakładce Co powinieneś wiedzieć.strona otwiera się w nowym oknie

Możesz wskazać kilku reprezentantów. W tym celu wybierz przycisk Dodaj.

Po dodaniu wszystkich reprezentantów wybierz przycisk Dalej.

UWAGA!

Sprawdź dodatkowe informacje:

  1. Na karcie ZAŁĄCZNIKI możesz dodać załącznik do składanego wniosku, w tym celu wybierz przycisk Dodaj.
    1. Jeśli chcesz dodać załącznik bezpośrednio z komputera – wskaż opcję „Załącz plik z dokumentem”, a następnie „Wybierz plik” i wskaż jego zawartość z rozwijanej listy „Rodzaj załączanego dokumentu”,
    2. Jeśli chcesz dodać zarejestrowany wcześniej e-Dokument – wskaż opcję „Wybierz istniejący e-Dokument” i podaj jego numer w polu „Wybierz e-Dokumentu” –  sprawdź, co musisz wiedzieć w Zarządzaj e-Dokumentami.strona otwiera się w nowym oknie
  2. Wybierz przycisk Zakończ i utwórz dokument.
    Jeżeli na końcu wniosku w czerwonej ramce wyświetli się informacja o błędach, to popraw dane we wskazanych polach i wygeneruj dokument ponownie.

KROK 2

Podpisz wniosek

W zakładce

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

zaznacz i podpisz wniosek.

Wniosek możesz podpisać jednym z trzech sposobów:

  1. podpisem kwalifikowanym,
  2. podpisem zaufanym składanym za pomocą profilu zaufanego,
  3. zaawansowanym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego.

KROK 3

Wyślij wniosek

W zakładce

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

zaznacz i wyślij wniosek.

KROK 4

Sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO)

  1. W zakładce
    Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
    sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru z przyjęciem do przetwarzania.
    UPO potwierdza, że złożyłeś formularz w formie elektronicznej.
  2. Dopóki nie obsłużymy twojego wniosku, sprawa w zakładce
    Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Sprawy
    będzie miała status „w toku”.

UWAGA! Wysłany przez ciebie wniosek będzie weryfikowany w systemie kilkanaście dni.

KROK 5

Sprawdź, czy otrzymałeś potwierdzenie rejestracji reprezentacji w SISC

W zakładce

Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty

odszukaj dokument „Potwierdzenie rejestracji reprezentacji w SISC” lub „Informacja o konieczności uzupełnienia braków” i przeczytaj jego treść.

W tym celu zaznacz go i wybierz opcję „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.

UWAGA!

Jeżeli otrzymałeś dokument o nazwie: „Informacja o konieczności uzupełnienia braków", to zapoznaj się z jego treścią i dostarcz brakujące dokumenty.

Pamiętaj, że wszystkie uprawnienia rozszerzone, uprawnienia do czynności, uprawnienia do systemów, które zaznaczysz/wybierzesz na formularzu wniosku WPE0001 na PUESC, muszą być wpisane wprost do twojego upoważnienia.

UWAGA!

W szczególnych przypadkach dla uprawnień:

  • Uwierzytelnianie odpisu pełnomocnictwa – firma reprezentowana musi posiadać status upoważnionego przedsiębiorcy AEO lub pozwolenie na stosowanie uproszczeń celnych, a uprawnienie musi wynikać wprost z treści pełnomocnictwa. Szczegóły znajdziesz w Uwierzytelnianie odpisu upoważnienia – aktualizacja.
  • Obsługa Wiążącej Informacji Taryfowej – uprawnienie jest dostępne dla reprezentanta osoby fizycznej tylko wtedy, gdy jest on:
    • właścicielem/osobą uprawnioną do samodzielnej reprezentacji firmy lub
    • pracownikiem, co wynika wprost z treści pełnomocnictwa.

W przypadku firm krajowych i unijnych uprawnienie jest dostępne dla reprezentanta podmiotu tylko wtedy, gdy zostało ono udzielone na pełnomocnictwie bezpośrednim.

Nie potrzebujesz upoważnienia, jeżeli jesteś osobą:

  1. uprawnioną do reprezentowania firmy z mocy prawa (np. właścicielem jednoosobowej działalności gospodarczej, prokurentem samoistnym, prezesem zarządu lub członkiem zarządu uprawnionym do samodzielnej reprezentacji w KRS),
  2. uprawnioną do samodzielnego reprezentowania firmy, lecz nie można tego potwierdzić w publicznych rejestrach, ale masz taki dokument - to załącz go na karcie ZAŁĄCZNIKI,
  3. wspólnikiem spółki cywilnej uprawnionym do samodzielnej reprezentacji i umowa spółki to potwierdza. Na karcie REPREZENTANT (OSOBA FIZYCZNA) wybierz formę reprezentacji: Właściciel/Osoba uprawniona do samodzielnej reprezentacji. A skan umowy spółki cywilnej załącz na karcie ZAŁĄCZNIKI.

W każdym innym przypadku potrzebujesz upoważnienia.

Jeśli mocodawcą jest:

  1. firma zagraniczna – załącz dokumenty rejestrowe i ich tłumaczenie robocze (na język polski) na karcie ZAŁĄCZNIKI,
  2. spółka cywilna – załącz umowę spółki cywilnej na karcie ZAŁĄCZNIKI,
  3. podmiot, którego reprezentacji nie można zweryfikować w publicznych rejestrach – załącz dokument ustanawiający sposób reprezentacji na karcie ZAŁĄCZNIKI.

Jeśli jesteś pracownikiem firmy i wybrałeś tę formę reprezentacji na formularzu wniosku, pamiętaj, żeby taką informację umieścić na upoważnieniu.

Jeśli otrzymałeś upoważnienie do reprezentowania firmy na PUESC, to dostarcz je do Wydziału Centralna Rejestracja w Izbie Administracji Skarbowej Poznaniu.

Nie zapomnij o uiszczeniu opłaty skarbowej od złożonego upoważnienia.

Jeżeli jesteś pełnomocnikiem, musisz uiścić opłatę skarbową od złożonego upoważnienia w kwocie 17 zł płatne na konto:

Urząd Miasta Poznania
Wydział Finansowy
PKO BP S.A. nr 94102040270000160212620763

PAMIĘTAJ! Dostarcz upoważnienie wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej tylko jednym ze sposobów:

  • przekaż upoważnienie elektronicznie - to znaczy podpisane elektronicznie przez mocodawcę lub uwierzytelnione elektronicznie przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego, notariusza lub przez osobę uprawnioną przez przedsiębiorcę posiadającego pozwolenie na AEO lub uproszczenia celne:
    • jako załącznik (na karcie ZAŁĄCZNIKI) bezpośrednio w składanym wniosku
      albo
    • korzystając z usługi Zarządzaj e-Dokumentami,

albo

  • złóż dokumenty w oddziale celnym, urzędzie celno-skarbowym lub delegaturze urzędu celno-skarbowego,

albo

  • wyślij dokumenty pocztą tradycyjną na adres:
    Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu
    Wydział Centralna Rejestracja
    ul. Smoluchowskiego 1
    60-179 Poznań

WPE0001 Rejestracja aktualizacja reprezentacji firmy [SZPROT]

Formularz wniosku o powiązanie nowego reprezentanta (osoby fizycznej lub podmiotu) z firmą na PUESC lub o usunięcie lub zmianę zakresu już istniejącego powiązania

Usługa jest bezpłatna.

Jeżeli jesteś pełnomocnikiem, musisz uiścić opłatę skarbową od złożonego pełnomocnictwa. Przeczytaj więcej w sekcji Jak dostarczyć upoważnienie.

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi w szczególności ze względu na awarie lub zapowiadane prace serwisowe.

W przypadku niedostępności usługi poczekaj, aż portal zacznie działać.

Kontakt całodobowy 24/7/365 poprzez:

Czas realizacji

  • Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.
  • Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco,  maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do  4 godzin.
  • Obsługa zgłoszeń, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii - przykładowy wpis) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.
  • Obsługa wniosków, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii - przykładowy wpis) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.
  1. Co, jeśli nie otrzymałem UPO?
    Sprawdź, czy nie otrzymałeś komunikatu o błędzie we wniosku. Komunikat powinien pojawić się w ciągu 5 minut.
    Jeśli otrzymałeś komunikat o błędzie, ponownie wypełnij wniosek, poprawiając błędy i wyślij go.
    W przeciwnym przypadku skontaktuj się z Help Desk.
  2. Co musi zawierać treść upoważnienia?
    Pamiętaj, aby upoważnienie zawierało dane mocodawcy (nazwa i NIP lub IDSISC lub EORI lub numer TC firmy) oraz dane reprezentanta (Osoba fizyczna: imię, nazwisko, numer PESEL lub inny numer identyfikacyjny; Firma: Nazwa, NIP lub EORI lub IDSISC). Uprawnienia rozszerzone i uprawnienia do systemów możesz otrzymać tylko wtedy, gdy wynikają one wprost z treści pełnomocnictwa. Sprawdź wyjątki w Co powinieneś wiedzieć.
  3. Ile wynosi opłata skarbowa?
    Opłata skarbowa wynosi 17 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa. W przypadku gdy upoważniasz dwie osoby, musisz uiścić opłatę w wysokości 34 zł.
  4. Kiedy wybieram formę reprezentacji pracownik?
    Formę pracownik wybierasz tylko wtedy, gdy wynika ona wprost z treści posiadanego pełnomocnictwa.

Informacje o publikacji

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2022 15:45 Sylwia Mystkowska
Pierwsza publikacja: 25.06.2021 16:16 Monika Damentko
Komórka odpowiedzialna: Departament Ceł MF